Hvis en borger i Randers Kommune får mange besøg fra hjemmeplejen og gerne vil have mere frihed og ro i hverdagen, så er det nu muligt at få sat en skærm op i hjemmet og mødes digitalt med hjemmeplejen.
”Vi oplever, at nogle borgere betragter os som et forstyrrende element i deres hverdag. Hvis de for eksempel får 5-6 besøg om dagen på cirka-tidspunkter, kan det være svært at planlægge andre ting. Nogle borgere føler også, at de skal være præsentable og have ryddet op, når vi kommer, og det kan være stressende og irriterende for dem,” fortæller distriktssygeplejerske Karina Spanner.
Karina Spanner tilføjer, at der altid ligger en faglig vurdering bag, om borgeren kan få glæde af at få skærmopkald fra hjemmeplejen, og at det ikke kun handler om, hvor mange besøg en borger modtager.
Randers Kommunes hjemmepleje i Kristrup/Vorup distriktet begyndte at anvende virtuel hjemmepleje i starten af juni, og indtil videre er det en stor succes. Efter sommerferien skal ordningen evalueres, og der vil blive taget stilling til, om det skal udbredes til den øvrige hjemmepleje.
 
Altid mulighed for besøg
Virtuel hjemmepleje er som regel kun et supplement til den almindelige hjemmehjælp, hvor plejepersonalet kommer på besøg hos borgeren. Skærmopkaldene kan spare tid og ressourcer i hjemmeplejen, og skærmene bliver kun installeret hos borgere, der har mulighed for og lyst til at modtage denne form for hjælp.
”Det er meget let og effektivt at foretage skærmopkald til borgere, og vi kan læse rigtig meget i borgerens fremtoning, mimik og stemmeføring. Hvis vi bliver i tvivl om, hvorvidt borgeren er helt okay, så aflægger vi selvfølgelig et fysisk besøg hos borgeren med det samme. Det gør vi også, hvis borgeren ikke svarer på skærmopkaldet,” fortæller Karina Spanner.
”Vi har dog allerede erfaret, at vi kan klare rigtig meget praktisk over skærmen også – blandt andet kan vi måle ilttilførsel og blodtryk via apparater, der er tilsluttet maskinen,” siger distriktssygeplejersken.
Ud af de cirka 400 borgere i Randers Kommune, som får pleje i hjemmet, er det knap 40 borgere, der i løbet af de kommende måneder får tilbudt virtuel hjemmepleje.
Som udgangspunkt er det hjemmeplejen, der kontakter borgeren via et skærmopkald, og i nogle tilfælde kan borgeren også få mulighed for at ringe op, hvis der opstår en situation, som gør borgeren utryg.
”Der er for eksempel rigtig mange borgere med KOL, som på et eller andet tidspunkt vil opleve frygt for ikke at kunne få vejret og derfor meget naturligt vil ringe 112. Vi håber, at nogen af dem vil ringe til os i stedet og få hurtig råd og vejledning. Det kan nemlig være en meget ubehagelig oplevelse for borgeren at blive indlagt akut og derefter blive hurtigt udskrevet, fordi man med svær KOL ofte ikke har hverken luft eller energi til at blive akut indlagt og udskrevet igen,” fortæller Karina Spanner.
Det er også muligt at følge forskellige andre lidelser – for eksempel udviklingen af et sår, som borgeren kan vise til sygeplejersken via skærmen.
“Vi håber også, at vi med tiden kan bruge skærmene tværfagligt, så vi som fagpersoner kan kommunikere med hinanden via skærmene og for eksempel deltage i udskrivelsessamtaler. Det er også en mulighed, at vi kan anvende dem til oplæring og kompetenceudvikling,” siger Karina Spanner.