Endnu er lokalerne tomme – men fra 1.juli flytter alle 160 medarbejdere ind på 4-. og 5. etage i Skattebygningen på Toldbodgade – lokalerne blev mandag 29. april officielt indviet af Karsten Lauritzen og Michael Aastrup Jensen

 

Med knap 10 minutters forsinkelse ankom skatteminister Karsten Lauritzen til Toldbodgade, hvor en delegation fra den nye Inddrivelses- og Gældsstyrelse i Randers. At få en afdeling af Skat tilbage til Randers er noget som Michael Aastrup Jensen (V) har kæmpet for i mange år. Og det var også noget som Karsten Lauridsen roste ved snorklipningen.

“Michael har kæmpet for det her i flere år, og stor ros til ham for at få statslige arbejdspladser tilbage til Randers”, sagde Karsten Lauritzen.

Han mener også sagtens at Randers kan bære at få statslige arbejdspladser til byen, og det er noget som byen har set frem til.

“”Helt ærligt – det forpligtiger altså Michael så hvis nogle af medarbejderne bliver utilfredse, Michael, så er det din skyld”, sagde Karsten Lauritzen spøgefuldt.

Det er en politisk beslutning, at der skulle et skattecenter tilbage til Randers, lægger skatteministeren flere gange vægt på ved sin tale.

“Der skulle oprettes nye centre og Michael Aastrup Jensen var meget ihærdig og solgte Randers godt.. Vi kunne vælge at udbygge de allerede eksisterende centre, men regeringen besluttede at et skattecenter med 150 medarbejder kunne driftes fornuftigt – der behøver ikke være over 200 medarbejdere, for at det kan betale sig – her i Randers genåbner vi så med 160 medarbejdere. Der var førhen blevet besluttet politisk at der skulle være færre centre, og vi går nu ind og siger at der skal være flere – vi udbygger simpelthen Skat”, sagde Skatteministeren.

“Det er den tidligere regering, der besluttede at skære ned. Men det er ikke min plan alene, men også socialdemokratiet står bag beslutningen om flere skattecentre, og jeg ved da også at den socialdemokratiske borgmester her i byen er glad for beslutningen”, sagde Karsten Lauritzen.

Michael Aastrup – der genopstiller for Venstre til det kommende valg, er glad for at man har lyttet til ham på Christiansborg, og han ser muligheder for at der kan komme endnu flere arbejdspladser til byen.

“Det betyder alt for Randers at vi får 160 arbejdspladser og nu går det den rigtige vej.

Jeg har banket på alle døre med budskabet om at Randers har noget at tilbyde, og at man skylder os noget – at der skulle mange arbejdspladser til byen. Og det vil også give et løft til midtbyen, ved at medarbejderne måske vil komme til at bruge byen”, sagde Michael Aastrup Jensen.

Han ser også i fremtiden muligheder for at flere statslige arbejdspladser kan finde vej til Randers.

“Vi kan tilbyde endnu flere arbejdspladser indenfor for eksempel vindkraft – klima og miljø og fødevareområdet – vi har mange firmaer, der arbejder indenfor området, og der har Randers rigtig meget at byde ind med”, sagde Michael Aastrup ved åbningen.

 

Flytter med tilbage

En af de medarbejdere, der var ansat, da Skattecentret tidligere også lå i lokalerne på Toldbodgade, er Tommy Troelsen – der rent faktisk er opkaldt efter Tommy Troelsen, der spillede på fodboldlandsholdet i 60´erne, flytter nu med tilbage. Han er pantefoged og har arbejdet under Skat i 38 år. Indtil 2005 hos kommunen og så efterfølgende som statsansat.

“Ja jeg var med til at lukke stedet her i 2015, og flyttede med til Herning, hvor vi skulle samles på det center, der var dengang. Jeg bor i Viborg, så det betyder ikke noget for mig, om det er i Randers eller Herning”, fortæller han.

Han synes, det er en omtumlet tilværelse at være statsansat og husker at tingene var mere stabile, da det lå i kommunal regi.

“Men jeg har et job og kunne ikke tænke mig at lave andet”, siger han.

Og han glæder sig trods alt til at få nye kollegaer – selvom ikke alle flytter med til Randers fra Herning. Det var heller ikke gældende, da man lukkede i 2015 – her blev personalegruppen også spredt for alle vinde.

Størstedelen af de 160 medarbejdere, der skal arbejder i det nye Skattecenter kommer fra Randers og omegn.

Indtil 1. juli arbejder der 44 medarbejdere i midlertidige lokaler på 2. sal – og når man rykker op på de øverste etager, starter de sidste 126 medarbejdere.