Den 24-årige Kathrine Tinggaard er allerede nået langt i sin stræben efter en karriere på de skrå brædder – lige nu spiller hun med i “An ajustment for love” på  New York Theatre Festival – og flere forestillinger er på vej

 

PIA ASVIG IVERSEN

pia@dinavis.dk

 

De fleste børn elsker at optræde for deres forældre – enten som pop-stjerne, skuespiller, tryllekunstner eller klovn. Her var Kathrine Tinggaard ikke anderledes end andre børn. Hun fik nogle år senere afprøvet skuespiltalentet i en skoleforestilling og fra 2011 på teaterskolen Kastali´a i Randers. Og her fik interessen for skuespilfaget for alvor vinger.

”Jeg får et kæmpe energi-rus at stå på scenen og tage publikum ind. Da jeg først startede med at spille teater sådan for alvor, kunne jeg nærmest ikke tørre smilet af. I min første forestilling havde jeg én replik og skulle dele mikrofon med en anden, men jeg havde det fantastisk”, fortæller Kathrine over messenger fra sin lejlighed i Washington Heights på Manhattan i New York.

”Det der er fantastisk, er den forbindelse, der er mellem skuespiller og publikum. Det, at kunne vise og fortælle en universiel historie til publikum. En fortælling som mange kan genkende i sig selv. At se det falder i hak hos publikum – at give dem perspektiv på livssituationer. Det er det, jeg holder meget af”, fortæller hun.

Kathrine har taget karrieren i egen hånd. Hun opsøger teater og film, hvor hun kan komme af sted med det. Hun giver ikke slip, for skuespil er hendes passion og det skal være hendes livsvej, siger hun.

”Derfor tog jeg også på talentskolen i Aalborg (TGK Nord), mens jeg gik i 3.g på Paderup (gymnasium red.) Her tilbragte jeg tre år, hvor jeg udforskede alle aspekter indenfor faget. Det har givet mig en fundamental ballast, som jeg tager med mig videre, og som jeg bruger i dag”, fortæller hun.

Hun har prøvet at søge ind på en af de tre etablerede teaterskoler i Danmark, men kom ikke ind. Derfor søgte hun andre veje, og har taget en to-årig uddannelse fra The Lee Strasberg Institute of Film and Theatre i New York.

”Lige nu bor jeg her i New York, og jeg ved ikke om jeg prøver at søge ind i Danmark igen. Tre år er mange år at tage ud at sit liv. Og lige nu ser jeg ingen grund til det. Jeg klarer mig selv og kan faktisk leve af mit skuespil i dag – eller i hvert fald lige nu”, siger hun og griner.

Da hun var elev på TGK Nord i Aalborg, fik hun undervisning af 30 forskellige skuespillere, og kun én af dem var ikke klassisk uddannet. Og det ser hun ikke som en fordel for branchen.

”I dag i Danmark er det åbenbart en stor ting, man skal have været omkring. Og en dør man skal have en nøgle til. Men lige nu bruger jeg tiden konstruktivt i New York og får en masse erfaring med alt, hvad jeg kan finde. Måske søger jeg så ind igen senere – men jeg har endnu ikke besluttet mig”, siger hun.

Hun synes, det er helt vildt ærgerligt, at man i dag i Danmark, har større chance for at få en fod indenfor i specielt filmverdenen, hvis man har det rigtige efternavn.

”Selvfølgelig har børn af gode skuespillere nogle redskaber at række på. Men det mener jeg også man kan have, selvom man kommer fra en helt almindelig familie. Mine forældre så ikke et barn, der skulle til castings hele tiden. Det er noget, jeg selv har opsøgt, og det giver mig jo også en styrke og viser, at jeg vil det her”, siger hun.

Men som i mange andre brancher også handler det i bund og grund om at have de skarpeste albuer og de største netværk.

 

Foretrækker europæisk

Kathrine har prøvet kræfter med både amerikansk og europæisk teaterkunst. Og hun ved helt sikkert, hvad hun foretrækker.

”Europæisk teater er helt sikkert mere eksperimenterende og intimt. Og det foretrækker jeg. Den forestilling jeg spiller hovedrollen i lige nu, er alt det, jeg kan lide ved teater”, fortæller hun.

Rollen som Bree fortæller historien om at blive forladt på grund af ydre omstændigheder, karakteren ikke selv er herre over. Hendes kæreste forelsker sig i en anden mand, og det er hendes følelser og de tanker, man kan følge med i som publikum. Forestillingen ”An Adjustment of Love” er en del af New York Theatre Festivaler og instrueret af Vincent Goodman. Stykket spiller på TEATRO SEA der ligger i Manhattans Lower East Side.

Efter denne skal hun spille med i et stykke, der foregår i en lejlighed, hvor publikum står rundt omkring og følger med i handlingen.

Hun håber, at tiden vil bringe hende tilbage til Danmark og til professionelle roller på de danske teatre.

”Men jeg holder meget af New York, og de muligheder byen giver. De mennesker der kommer til byen, er her fordi de enten er de bedste til noget eller har en drøm – om det er som revisor eller noget helt andet. Det giver også en meget dynamisk by og nogle vanvittige inspirerende samtaler, lige meget hvem du møder. Det kan jeg godt lide. Men teatret er helt anderledes – her er det mere glatpoleret og poppet – der er meget ”jazz-hands” over det, og det er mere stift. Og det har selvfølgelig sin plads – også i filmindustrien. Men jeg er mere til det andet – til det den europæiske industri kan”, fortæller hun.

Hendes bedste rolle mener hun selv er fra stykket ”Not Don Juan” på Aalborg Teater. En forestilling hun selv konceptuerede, producerede og spillede i. En forestilling hun er vanvittig stolt af. Forestillingen spillede i store sal for udsolgte huse i lidt over en uge.

En af hendes største oplevelser var hendes medvirken i ”Filter”, med Ryslinge Højskole, der spillede på Skuespillerhuset, Det Kongelige Teater (Mellemgulvet) i 2018.

”Det var en fantastisk oplevelse, som kun 20-årig, at spille der”, husker hun.

 

Film og respekt

Kathrine har allerede været del af filmverden på de danske produktioner. Hun har været med i tv-serien Arvingerne i 2014 og Norkskov fra 2017. Derudover seks kortfilm – blandt andet ”Den levende” fra 2017 og ”Something Stupid” fra 2020. Men ambitionerne er ikke til de store Hollywood-produktioner.

”Et filmselskab, jeg gerne vil arbejde med, er A24. De formår at lave kunstneriske film, men på et Hollywood-budget. De laver det nære, som man også gør i Europa”, fortæller hun.

Så Hollywood er ikke et mål for den rødhårede Assentoft-pige, der lige nu har otte agenter til at arbejde for sig. De skal opsøge castings, roller og produktioner, men Kathrine er også selv i gang.

”Jeg vil ikke kun spille på en hest. Jeg vi ikke risikere, at noget bliver overset, derfor søger jeg også selv på diverse hjemmesider”, griner hun,

Og det er netop ved denne ildhu og med sin viljestyrke, at hun er nået dertil, hvor hun er i dag.

”Og så har jeg måse en fordel herovre ved at jeg er rødhåret. Jeg kan snakke båd dansk, tysk og fransk. Hjemme i Danmark er det ikke så specielt. Herovre kan jeg nok bedre fylde et tomrum ud i et castingkatalog”, siger hun.

Kathrine er dog meget bevidst om hvilke produktioner, hun ønsker at være en del af. Ikke mindst set i lyset af den metoo bølge, der er skyllet ind over branchen de seneste år.

”Metoo er en evig kamp, som ikke forsvinder lige med det samme. Der vil altid være mænd, der udnytter deres position i den konkurrenceprægede branche. De kan jo altid finde en ny til rollen, hvis du springer fra. Jeg har oplevet, at gå ud af en produktion, fordi jeg blev dårlig behandlet eller fordi der var en upassende instruktør. Når jeg laver noget, skal jeg kunne stå inde for det. Og jeg mener også, at hvis du sørger for at sige fra, så kommer du også til at være i et netværk, der behandler dig ordentligt og med respekt. Jeg finder mig ikke i noget”, siger Kathrine.

”De forbindelser, der misbruger deres magt, er ikke værd at bruge tid på, og resten af branchen ved også godt, hvem de er. Hvis du siger fra, tror jeg mere du får respekt, og du bliver respekteret. Men ja, det er en kamp”.