Endnu engang er Claus Ørsteds gode hjerte løbet af med ham. For da det kom ham for øre, at et kunstværk af kunstneren Lise Honoré, skulle gennem rundsaven, satte han foden i. Mellem jul og nytår, fik han overleveret værket, der ellers har hængt på Scandia. Og jagten er gået ind på at finde et egnet sted, hvor det kan få nyt liv.

PIA ASVIG IVERSEN

Det meste af det tidligere Scandia er ved at være væk. Tilbage står enkelte store haller som indtil for nylig også husede et midlertidig museum for den stolte gamle arbejdsplads. Et stort kunstværk lavet af den alsidige kunstner Lise Honoré specielt til Scandia, stod også hengemt og skulle fjernes, da den store hal, nu er solgt og skal renoveres. Gode råd var dyre for manden, der stod i spidsen for rydningen af lokalerne, Finn Børglum. For skulle kunstværket af Lise Honoré gennem rundsaven eller skulle det have en chance mere?

”Jeg vendte situationen med Dorthe (hans hustru. red.), men hun sagde, at den beslutning kunne Claus Ørsted nok bedre tage”, fortæller Finn Børglum.

Derfor ringede han til kunstkenderen Claus Ørsted, der er ekspert i god gedigent og anerkendt kunst gerne med lokalt islæt. Og han sagde ja – godt nok efter lidt betænkningstid – men det blev alligevel et ja.

”Jeg synes ikke, at man skal smide kunst væk. Uanset hvem der har lavet det. En kunstner laver et værk med hjertet for at glæde andre. Det skal man da ikke ødelægge”, siger Claus Ørsted.

Han står i sit værksted klar til at modtage værket, der er fragtet af tre tidligere arbejdere på virksomheden. De fragtede værket på en trailer – læsningen og losningen gik som det skulle. Og værket er næsten helt intakt. Malingen holder stadig – det er for øvrigt samme maling som IC 3 togene fik tilbage i 80`erne. Mintgrøn indeni og hvid udenpå.

Oversvømmelse afslører

Selve værket er fra 1984 og lavet med blandt andet gamle forme til reservedele til tog. Og disse forme dukkede op på en helt speciel måde, fortæller Mogens Mortensen, der arbejdede på Scandia i 47 år, og er en del af Scandia Museet, der skal oprettes som et stationært museum, når restaureringen af hallen er færdig:

”Det var en dag, hvor det regnede rigtig meget. Ladegårdsbækken på den anden side af Udbyhøjvej er ført under Scandia, og den gik over sine bredder, så der blev oversvømmelse hele vejen over til os på Scandia. Der var lavet et jerngitter til at standse træ og andet, der kunne svømme med, og da noget træ så sad fast i det, fik vi oversvømmelse, så vi gik i vand til hofterne”, fortæller han.

”Vandet oversvømmede montageafdelingen og sadelmagerværkstedet, og så skulle der jo ryddes op. Det blev vi unge så sat til”, fortæller han og griner.

Og det var her noget dukkede op – formene. Det var disse forme som Lise Honoré brugte på sit kunstværk.

”Ja det kom svømmende imod os, så dem fik vi reddet”, fortæller han.

Kunstværket er skabt i 1983/84 og kom til at hænge i administrationsbygningen. Senere prydede det medarbejderstuen, men røg derefter i glemslen. Lige indtil i dag, hvor det kom på en rejse videre ud i samfundet. Og det er Claus Ørsted rigtig glad for.

”Jeg er allerede begyndt at tænke over, hvor det kan komme op at hænge. Måske Underværket – for det skal være et offentligt sted, hvor mange kan nyde det”, siger han.

Om han har plads til det? – Jo der er vel altid plads til et kunstværk mere, er hans filosofi.

”Jeg har lige afleveret et stort værk af Ane Brügger til Randers Kunstmuseum – så blev der jo plads til den her”, siger han og griner.

Lise Honoré er blandt andet kendt for sine skulpturer af indkøbsposer og mælkekartoner samt udsmykninger af blandt andet Danmarks Tekniske Universitet, Det kgl. Teater, Hellig Kors Skole, Shell Danmark og Idrættens Hus i København.