Erhvervsskolen Tradium i Randers satser stort på at efteruddanne automekanikere inden for el- og hybridbiler. Derfor bygger skolen nu en helt ny autohal, der skal stå klar i slutningen af 2022. Det handler bl.a. om at formidle viden og sikkerhed. »Det er ret farligt, hvis man sætter en finger forkert på de her nye biler,« siger uddannelsesleder.

ANDERS MICHAELSEN

»Mekaniker- og bilbranchen står overfor en kæmpe omvæltning, som vi aldrig har set før,« siger Peter Nørgaard Kristensen.

Han er til daglig leder på automekanikeruddannelsen hos Tradium, og her har man netop meldt ud, at man vil bygge en helt ny autohal i løbet af 2022, specialdesignet til efteruddannelse af mekanikere, så de ved, hvordan man reparerer og fikser de nye, eldrevne biler.

»Der er en stor efterspørgsel på viden, og det er ret farligt, hvis man sætter en finger forkert på de her nye biler,« fortæller Peter Nørgaard Kristensen.

Først og fremmest handler efteruddannelsen om sikkerhed for den mekaniker, der står og arbejder med bilerne. Han skal vide, hvad han må, og hvad han ikke må. Du bliver simpelthen slået ihjel, hvis du rører ved noget, du ikke skal røre ved.

Peter Nørgaard Kristensen, leder på automekanikeruddannelsen hos Tradium.

Og el- og hybridbilerne kommer. Flere og flere af den type biler bliver solgt, og de store bilfabrikanter er de senere år også begyndt at satse mere og mere på de eldrevne biler.

»Vi er allerede i kontakt med virksomheder i Randers og udenfor byen som har vist interesse i at sende medarbejdere afsted på efteruddannelse, og jeg forventer, det er folk fra hele landet, der lægger vejen forbi os,« siger Peter Nørgaard Kristensen.

»Du bliver simpelthen slået ihjel«

Den nye, 600 kvadratmeter store autohal er et større sats fra uddannelsesstedet side. Uden at komme med et eksakt beløb, så røber Tradiums uddannelseschef Lars Bagger Hansen, at der er tale om byggeprojekt til et to-cifret millionbeløb.

Ifølge Peter Nørgaard Kristensen er det mange forskellige underbrancher, der efterspørger mere viden på håndteringen af elbiler:

»I dag har jeg været i kontakt med en stor kæde der undervognsbehandler, og de har også brug for viden i forhold til eksempelvis hvordan man undgår at stoppe udluftningen til i et batteri. Og så er der bare generelt brug for viden om el, om hybrid, batteripakker, og om hvordan de undgår at komme til skade med højspænding,« siger Peter Nørgaard Kristensen.

600 kvadratmeter bliver autohallen, der, hvis alt går vel, kan stå klar til oktober. Illustration/Pressefoto

For ved man ikke, hvordan man håndterer de nye elbaserede biler, så kan det ende fatalt.

»Først og fremmest handler efteruddannelsen om sikkerhed for den mekaniker, der står og arbejder med bilerne. Han skal vide, hvad han må, og hvad han ikke må. Du bliver simpelthen slået ihjel, hvis du rører ved noget, du ikke skal røre ved,« siger Peter Nørgaard Kristensen.

Udvikling og omstilling

Foruden sikkerhed handler efteruddannelsen også om at formidle basal viden om hybrid- og elbilerne. For selvom traditionelle benzinbiler og de eldrevne begge har fire hjul, styretøj og bremser – så er forskellen på biltyperne ifølge Peter Nørgaard Kristensen alligevel »kæmpestor«.

»Når man skal afmontere batteripakkerne på elbiler, så skal de løftes på en helt særlig måde, og det kræver nogle helt særlige lifte, og det, at vi får en hal med dem, gør bare, at værkstedet bliver ekstremt anvendeligt,« siger Peter Nørgaard Kristensen.

Her er det ikke kun efteruddannelsens kursister, der skal være omstillingsparate overfor, hvordan de nye elbiler fungerer, for det skal underviserne på Tradium ifølge Peter Nørgaard Kristensen også. For omstillingen på elbils-området sker hver eneste dag, og det bliver den fortsat ved med:

»Vi skal også blive ved og ved med at opdatere os. Et af de områder indenfor elbiler, hvor teknologien virkelig har fart på, er batterier, og bedst som vi tror, at vi har sat os ind i en batteritype, så læser vi dagen efter, at der er kommet en ny type, som er endnu smartere med højere kapacitet, og kan lade endnu hurtigere op.«

Indtil videre er første omstilling, at få lavet den nye autohal. Og hallen skulle gerne, hvis alt går vel, stå klar til at blive taget i brug i løbet af efteråret.

»Vi glæder os helt vildt til, det står klart. Det bliver sindssygt flot. Og med glaspartier mellem teorilokalerne og værkstedet, så kommer det til at give nogle superfede rammer,« fastslår Peter Nørgaard Kristensen.