Fusionen af tre institutioner i Langå er ifølge den pædagogiske leder, Mette Hjort, lykkedes, så både børn, pædagoger og forældre trives.

I Børnehuset Langå kan børnene gå på opdagelse i trævæggenes knaster, kravle rundt på et gulv af genbrugte gummirester og udforske den naturskønne legeplads.

Børnehuset er nu fyldt et år, og pædagogisk leder Mette Hjort er tilfreds og ser frem til mange gode år i det moderne børnehus, der kan rumme 136 vuggestue- og børnehavebørn. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Randers Kommune.

»Det første år er gået forrygende. Det har været en sand fornøjelse at være en del af processen, fra de første tanker blev gjort, til vi i dag kan se, hvordan børnene trives i huset,« siger hun i pressemeddelelsen.

Gik på opdagelse

Da børnene fra de tre daginstitutioner i Langå sidste år blev slået sammen til en stor daginstitution på Vennevej, skulle alle børn vende sig til en hverdag i nye rammer. Selvom huset bød på nye spændende muligheder for leg og læring, så krævede det en særlig indsats fra pædagoger og forældre at nå i mål, så alle kunne trives, som de gør i dag:

»Vi lykkedes med at gøre flytningen spændende for børnene. Pædagogerne gjorde en ekstra indsats for at lege med børnene på legepladsen og udforske huset sammen. Vi kom rigtig godt igennem flytningen, der blev en god oplevelse for både børn og personale. Vi blev også hjulpet på vej af forældre, der stadig bakker op og tror på os,« siger Mette Hjort.

I de nye naturskønne omgivelser i Langå har børnene fået mere plads og bedre muligheder for leg. Uanset om legen foregår ude eller inde, skal alle sanser nok blive stimuleret i løbet af en dag i børnehuset. Med eget køkken, stor legeplads, vild have, miniskov, kreaværksted, sanserum og legetøj i store mængder, er der aldrig kedeligt.

Ifølge Mogens Nyholm (RV), formand for børne- og familieudvalget i Randers Kommune, er det vigtigt, at bæredygtighed og naturprofilen prioriteres i dagtilbuddene:

»Det er fremtiden at bygge børnehusene i bæredygtige materialer, så børnene ikke bare leger og lærer om det, men er og lever i det. Vi kan jo se efter det første år i Børnehuset Langå, at både børn og pædagoger trives – og det giver nye muligheder for leg og læring,« siger han.

gs