Martin Bruun Kejlberg og Martin Piil er naboer og har netop fået fjernvarme. Med få dages mellemrum fik de præsenteret to forskellige løsninger på samme problem af Evida. Det kostede Martin Bruun Kejlberg 8.200 kroner. Men er ‘gratis’ for Martin Piil.

KIAN JOHANSEN

I Randers sidder Martin Bruun Kejlberg og Martin Piil. De har netop fået fjernvarme ført ind. Men på trods af en helt ens situation og på grund af få dages ventetid fra Martin Piils side, så har han ’sparet’ 8.200 kroner, mens den anden Martin må punge ud for at få varmen ført ind.

De bor side om side på Parkvænget i Neder Hornbæk, tæt på Viborgvej.

Naboerne har netop fået en fjernvarmeledning ført hen til deres hus fra Verdo, der har taget sin tid med at få rørene gjort klar. Et kvartal senere end ventet, kom meldingen fra dag til dag, om, at nu kunne de kobles på, fortæller de begge.

Men både Martin 1 og Martin 2 havde et problem. For fjernvarmen kan kun føres fysisk ind i huset det samme sted, som kassen med naturgassen og dets rør befinder sig. De fleste andre kan få lagt fjernvarmen ind et andet sted, og så vente med at afkoble gassen på et senere tidspunkt.

Fjernvarme og gasledninger. samme sted er ikke en god kombination. Og det gav Martin Bruun Kejlberg mange søvnløse nætter. Privatfoto

Luk nu!

Martin Bruun Kejlberg, som vi kalder Martin 1, ringer i midten af oktober (17. oktober) til Evidas hovednummer. Evida leverer gas og er samtidig ansvarlig for gasforsyningen og vedligeholdelsen af den.

Han spørger, om det er muligt at flytte gassen, så han kan få ført fjernvarmen ind. Eller finde en løsning, hvor man måske har begge dele i en periode.

Han får svaret, at det kan han ikke. Han skal afmelde og lade den afkoble – under styring af Evida. Enten med det samme, eller vente til januar, hvor han kan søge Afkoblingsordningen, der er sat i verden af staten for at sætte fut i overgangen fra gas til fjernvarme. Her får kunderne betalt det gebyr som Evida skal have for at nedtage og lukke en gasinstallation.

Ordningen er allerede tømt her i midten af oktober.

»Så jeg kan ikke se anden udvej end at melde mig til frakoblingen, for Evida siger, der ikke er andre muligheder end det, eller vente til januar, hvor Afkoblingsordningen måske fyldes igen. På samme tid ved jeg også, at der er lang ventetid på, at Evida fysisk kommer og fjerner gasmåleren.«

Der skal igen graves i haven inden for 18 måneder som Evida har til opgaven. For de afblændede gasrør ligger der stadig. Foto: Kian Johansen

Martin Bruun Kejlberg sukker opgivende.

»Jeg spurgte flere gange om Evida var helt sikker og om det kunne passe. Da jeg så kontakter Verdo, så får jeg ikke andet at vide, at der ikke er noget at gøre. I første omgang vil de gerne hjælpe. Men senere trækker man tilsagnet tilbage,« siger Martin Bruun Kejlberg, der en sen nattetime så opsiger aftalen med Evida, fordi han ikke kan se anden udvej.

Dermed skal han så selv betale afkoblingsgebyret på 8.200 kroner. Og han kan ikke trække sin opsigelse tilbage. Den er bindende. Kort tid efter opdager han så gennem naboen, at han kan få sin egen VVS-mand til at fjerne gasmåleren, hvis den er tilmeldt afkobling, hvilket han så vælger at gøre.

»Det giver jo ikke mening, at jeg skal gøre det så hurtigt. Jeg har hørt, at Evida alligevel ikke kommer før om mindst et års tid og graver mit gasrør op fra haven og fjerner de afproppede rør inde i bryggerset. Simpelthen fordi de har så travlt.«

Martin Bruun Kejlberg står frem, fordi hans oplevelser måske kan gøre andre klogere, så de undgår et lige så frustrerende forløb.

»Jeg kommer ikke til at savne alle de telefonopkald, hvor du venter i flere timer i telefonen, alle de e-mails og opkald til Verdo og Evida, for at finde ud af, hvad der foregår. Alle de søvnløse nætter. Det er jeg glad for, at det er overstået. Det første jeg gjorde, da fjernvarmen var ført ind, det var at tage et dejligt varmt bad.«

Martin Bruun Kejlbergs nabo, Martin Piil, fik et billigere råd fra Evida. De ringede på samme nummer og stillede samme spørgsmål med et par dages mellemrum. Foto: Kian Johansen

Jo da, vent du bare!

Martin Piihl, som vi kalder Martin 2, han venter et par dage efter 17. oktober, før han ringer til Evidas hovednummer, nøjagtig som Martin 1. Han spørger, om det er muligt at flytte gassen, så han kan få ført fjernvarmen ind. Eller finde en løsning, hvor man måske har begge dele i en periode.

»Ja, det kan du godt,« lyder det fra Evida i telefonen.

Han skal bare – for egen regning – betale en VVS’er for det. Og dokumentere med billeder, at måleren er frakoblet og hvad forbruget står på. Så kan han vente til januar med at søge frakoblingspuljen og derefter i ro og mag afmelde gassen til den tid.

»Måleren ligger ude i garagen, indtil den skal afleveres,« fortæller Martin 2.

Nu står Martin 1 med en regning på over 8.200 kroner for en afmelding af naturgas, mens hans nabo, Martin 2, har fået det råd, at han kan vente med at søge Afkoblingsordningen til januar, hvor man igen forventer, at den bliver tilført midler.

Service og råd – det’ gas

»Jeg vidste ikke, at der var den ordning og heller ikke, at man kunne søge den på forhånd. Det ville have været rart, at både Verdo og Evida behandlede os som gode kunder, rådgav, informerede og tog os i hånden i det her,« sukker Martin Bruun Kejlberg.

»Det ville din bank, eller forsikringsselskab gøre, når du som kunde skifter selskab. Vi gør formentlig kun det her én gang i vores liv, så der er jo meget, vi ikke ved noget om. Tænk på, hvor mange nye fjernvarmekunder Verdo får for tiden. Og så bliver nogen af dem behandlet på den her måde. Uden vejledning og råd,« tilføjer Martin Piil.

»Vi lægger os fladt ned, det gør vi bedre fremover,« siger Verdo, mens Evida fastholder, at man skal afkoble gassen, før man kan få fjernvarme ind.

Læs Evida og Verdos forklaringer på side 8