Kristian Fredslund var kommunikationsansvarlig for Randers FC døgnet rundt. Nu har han skiftet fodbold ud med ferierejser.

»Jeg kan godt savne jargonen i Randers FC. Det er på mange måder det fedeste job i verden og en livsstil. Men det er også hårdt at have sådan et job.«

Tidligere kommunikationschef Kristian Fredslund fortæller om, hvorfor han ikke længere skal arbejde professionelt som én, der tænker fodbold hele døgnet rundt i Randers FC. Det har han ellers gjort i otte og et halvt år.

»Jeg arbejdede seks dage om ugen og på alle mulige tidspunkter. Og så følte jeg mig nok lidt mæt, efter at vi både har vundet pokalfinalen og været i Europa Conference League og spillet mod Leicester. Der skulle ske noget nyt.«

Han tilføjer:

»Jeg følte også, at jeg altid kunne gøre mere og noget bedre. Og tingene gentog sig uge efter uge, år efter år. Optakt til kampe. Svare på spørgsmål fra pressen. Være klar, når der var en spiller, der skulle sælges, eller på vej ind i truppen. Du var hele tiden på, og det blev en selvstændig identitet. Og så var der også bare mange mærkelige opgaver at løse, når man er i en lille organisation.«

Fra blå til grøn firmafarve. Tidligere kommunikationschef i Randers FC har skiftet fodbolden ud med rejsebranchen. Foto: Kian Johansen

Familie og FC

Kristian Fredslund trækker vejret dybt. Læner sig ind over bordet og kigger mig gennemtrængende ind i øjnene.

»Jeg har helt ærligt tilsidesat mit familieliv. Nu har jeg fri i weekenderne, og nu har jeg mere tid til at se mine børn vokse op. Jeg kan planlægge mere end tre uger frem, uden at tage hensyn til transfervinduer, udebanekampe og den samme slags spørgsmål fra journalister og fans uge efter uge. Nu har jeg lov til at sige og mene, hvad jeg vil om fodbold og Randers FC.«

Han glæder sig med andre ord til blot at være ’Kristian’, når han handler i den lokale Rema 1000 i Helsted og ikke være ’Kristian fra Randers FC’, der lægger øre til alles holdninger om holdet, klubben og hans kolleger på kontoret i Randers FC.

Til gengæld forsøger han stilfærdigt at skubbe lidt til alle Facebook-troldene, der kommer med de besynderligste påstande om Randers FC. Det gør han roligt, nøgternt og nysgerrigt, så indtil videre har han ikke udløst en shitstorm mod sin egen person.

»Jeg kan ikke lade være. Der er så mange ureflekterede opslag om klubben og Randers FC, så jeg syntes, alle fortjener at blive klogere på den klub så mange holder med,« siger han.

Hvad han er skiftet til? Det vender vi tilbage til.

Sport i årerne

37-årige Kristian Fredslund har altid haft sport i blodet.

Han har fulgt sin far, Poul Fredslund Andersen, der nok er bedre kendt under journalist-navnet POFA. Sportsjournalisten fra Randers dækkede al slags sport, fra fodbold, håndbold, bowling, til trebande carambole og billard, til dart og især boksning. I over 50 år.

Kristian tog den samme vej. Han er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus og var i praktik på TV3 Sport, hvor han senere arbejdede som freelancer. Han fik en tjans som alt-mulig-medie-mand i Randers FC i 2016, og siden starten af 2018 har Kristian Fredslund Andersen været kommunikationschef i Randers FC. Altså indtil sommerferien i år.

Hvilke oplevelser har gjort mest indtryk på dig i Randers FC?

»Det er pokalfinalen som vi vinder i Aarhus over Sønderjyske i 2021. Det var en forløsning at vinde, efter de mange forberedelser og i en corona-tid. Og. Nej. Der er egentlig en anden oplevelse der slår den. Bare på en anden måde.«

Kristian Fredslund trækker vejret ind. Hans øjne finder et fikspunkt på væggen bag mig. Holder en lang pause, for at kunne bruge de rette ord.

»Det er holdets overlevelseskamp i 2018. Den turbulente nedrykningsplayoff-kamp i Helsingør 6. maj. Vi er bagud 1-0. Kevin Conboy begår straffespark og Helsingør misbruger heldigvis. Så scorer Bashkim Kadrii direkte på frisparksmål og sørgede for 1-1. Vi vinder returkampen, og derefter slår vi Lyngby to gange med 2-1 og redder os i Superligaen.«

Der er ingen tvivl om, at Randers FC er gået i blodet på Kristian Fredslund og han siger da også, at det særlige fællesskab i klubben er noget, han kommer til at savne. Især konkurrencementaliteten og snakkene med cheftræner Rasmus Bertelsen og resten af staben.

Fra blå til grøn

Den lyseblå trøje er skiftet ud med en grøn. For han er blevet Content Manager på rejsebureauet DANexplore. Et helt andet fællesskab, hvor det handler om at formidle rejsemål og alverdens viden om oplevelser.

Nu hedder adressen Niels Brocks Gade i stedet for Viborgvej. Et kæmpestort aflangt lokale med masser af kontorpladser og nye kollegaer, som ikke vant til at tænke journalistisk eller i formidling på den måde, som Kristian Fredslund er flasket op med.

»Det har helt klart været den største udfordring. At jeg har skullet forklare, hvad jeg kunne byde ind med, og at jeg skal bruge dem og deres viden til opgaven. Mine kolleger er alle sammen kloge på rejser, hvad du bør opleve og hvordan du kommer dertil. Men firmaet har ikke været gode til at gøre opmærksom på sig selv. For vi har masser af trofaste kunder, der vender tilbage til os.«

Nu skal han banke kendskabsgraden op blandt de mennesker, der vil have en special-støbt rejseoplevelse. Og få forklaret, at hans nye arbejdsgiver topper listen over rejsebureauer i Danmark, målt på kundetilfredshed. Sammen med fire andre bureauer har DANexplore nemlig 4,9 ud af 5 stjerner på Trustpilot.

»Der er mange i Randers der ikke kender til os, selvom DANexplore har solgt rejser fra Randers siden 2009. Jeg selv kendte kun til firmaet gennem en kammerat, og der er mange, der har spurgt mig efter skiftet, hvad DANexplore egentlig er for noget,« siger han.

DANexplore kom ud af regnskabsåret 2022 med et plus på 1.1 mio. kroner efter skat.

Og firmaet har den grad tur i den. Medarbejderstaben er udvidet med tre. Der er åbnet et kontor i Aarhus. Det har været nødvendigt, fordi det har været svært at tiltrække arbejdskraft i Randers, har bureauchef Rasmus Nicolaisen tidligere fortalt i Din Avis.