30 beboere i området omkring springvandet Iguanbryderne protesterer mod trafikforhold i deres område.

Opskriften på juks?

Tag en forholdsvis velfungerende gade midt i Randers. Beboerne er tilfredse med det meste. Trafikanter har færdes her i århundreder.

LÆS OGSÅ Fem minutters foto: Biler ved springvand er svære at styre

Tilsæt et skvæt springvand, der er renoveret og flyttet af en landskabsforening. Og tilsæt så også en forvaltning, der har forsøgt at sikre vejene bedst muligt. Og samtidig har lyttet til de glade givere af springvandet. Faktisk har de lavet op til fem forskellige versioner i samarbejde med landskabsforeningen og senere politiet.

Men forvaltningen undlader samtidig at høre beboerne og hører kun på enkelte borgeres ønsker om flere parkeringspladser. Hvilket de i øvrigt gerne må ifølge loven.

Så får du det nye vejforløb ved Møllegade og Møllestræde. Veje, der er knudepunkt for både trafik til biografen, Sundhedshuset, Tinghuset og Randers Arrest. Og selvfølgelig til beboerne i Schousgade-kvarteret.

(Artiklen er en del af flere artikler omkring den nye vejføring på Møllegade. Få det fulde overblik på side 10 og 11 i E-avisen)

Vi befinder os på Møllegade i området omkring Tinghuset, Randers Arrest, sundhedshuset og biografen. Illustration: Kian Johansen via Datawrapper

Hajtænder uden bid

Lige pludselig er der pullerter. Der er streger i buer så hårde, at bilerne skærer ind over dem. Hajtænder, der ikke bider. To ekstra parkeringspladser, der dækker for udsynet til springvandet. Skilte, der skæmmer, og bakkende lastbiler et par gange om dagen.

De fleste i området er utilfredse med resultatet. Netop derfor står Birthe Jensen, der bor på Møllegade, i spidsen for en underskriftsindsamling. Indtil videre har 30 beboere fra Møllegade samt den øvre del af Schousgade, Grønnegade og Laurentiigade skrevet under på, at de ønsker, at kommunen skal genvurdere og ændre trafikforholdene på Møllegade foran Tinghuset.

Birthe Jensen er afdelingsformand for afdeling 43 Møllegade/Schousgade under Randers Boligforening af 1940. Der er 17 beboere i ejendommene, og hun fortæller, at de ikke er blevet inddraget i processen omkring det nye vejforløb. Det, håber de nu, sker ved at samle underskrifter.

Hvad laver de pullerter?

To af opgangene har ikke længere direkte adgang til vejen. Det sørger pullerter foran opgangene for.

»Vi undrer os over de nye pullerter, der er kommet op. Vi er utrygge ved, om brandvæsen og ambulancer kan nå igennem dem. Og hvad sker der til vinter, når vejene ryddes. Hvor lander sneen så?«

Hun fortsætter:

»Og hvad med, hvis vi skal flytte? Hvordan kommer en flyttebil til?«

Samtidig har indsnævringen medført, at cyklisterne har fået mindre plads og ofte er udsatte, når de kommer fra Markedsgade og ned mod Tinghuset. Så er der de nye streger, der er lavet tæt på det nyopsatte springvand. Stregerne skal vise bilerne det nye vejforløb.

»Bilisterne overholder ikke hajtænderne. De kører i den forkerte vejbane, og de kører over stregerne. De kører tæt på springvandet, og for tiden ser vi lastbiler bakke på tværs af Møllegade og hen til Schousgade, når de skal ind til biografen eller sundhedshuset,« opremser Birthe Jensen.

»Så vi frygter også, hvad der sker, når Nørrestræde ned mod Østervold åbnes igen. Vi håber, at den bliver ensrettet, så du kun kan komme nedefra, ellers bliver det igen en gennemgående vej med høj fart. De fleste beboere nede i den ende har parkeringsmuligheder og har ikke behov for at lande ved Tinghuset.«