Jens Aage Skipper er økologisk landmand, men lige nu er det arbejdet med at bekæmpe en miljøkatastrofe, der fylder på hans marker. Men fremtiden er uvis, og det bekymrer ham.

Citathistorie: tv2 østjylland

Jens Aage Skipper betragter sine marker. Siden 1992 har de været hans levebrød som økologisk landmand.

Men lige nu er det ikke ham, der arbejder på jorden. Han bor nemlig i Ølst tæt ved det enorme jordskred ved Nordic Waste, og han er en af de landmænd, der har fået inddraget sin jord for at bekæmpe den miljøkatastrofe, der truer.

Og lige nu er han fortvivlet.

»Det er ikke, fordi jeg ikke forstår, at der skal gøres noget. Det skal der, det er uden for enhver tvivl. Jeg vil bare gerne have information om, hvad der sker, og hvornår det sker,« siger Jens Aage Skipper.

Han forstår nemlig ikke, hvorfor han ikke har fået nogen garantier, inden maskinerne begyndte at køre ind på hans marker.

»Jeg er frustreret over den manglende information fra de offentlige myndigheder, særligt Randers Kommune. Indtil nu har jeg kun fået et orienteringsbrev, inden de begyndte at arbejde på min jord,« siger Jens Aage Skipper og uddyber:

»Jeg har intet fået om, hvor jeg skal få erstatning fra, eller hvem der sørger for, jeg er skadesfri bagefter. Det er jeg træt af.«

Og lige nu, så er det tankerne om fremtiden, der fylder.

»Jeg frygter, jeg står tilbage med en forurenet grund. Hvis det sker, har jeg på fornemmelsen, jeg skal rejse krav mod Nordic Waste, og det er jo en tom kasse,« siger Jens Aage Skipper.

Han fortæller, at han skal have renset alt jorden, hvis den efterfølgende viser sig at være forurenet. Det drejer sig om fire hektar jord. Han ved endnu ikke, hvad det vil koste.

Men de mulige konsekvenser er lige nu noget, der holder ham vågen om natten.

»Det kører rundt i hovedet 24 timer i døgnet. Jeg spekulerer på det hele tiden,« fortæller Jens Aage Skipper.

Han fortæller også, at han og en række andre lodsejere nu har allieret sig med en advokat for at sikre deres rettigheder.

Kommunaldirektør i Randers Kommune, Jesper Kaas Schmidt, beklager, at borgere ikke har fået hurtig nok information.

»Jeg kan godt forstå frustrationen. Og vi beklager, at vi ikke har været hurtige nok, men vi har haft meget travlt med at håndtere selve situationen. Vi skal selvfølgelig blive bedre til at kommunikere mere og tydeligere. Det er også derfor, vi har inviteret borgerne i Ølst til at fortælle os, hvordan de gerne vil have, at vi kommunikerer med og til dem,« siger kommunaldirektøren i en skriftlig kommentar.