Musik- og sangglade piger var i efterårsferien samlet til musik-camp i Randers. Kommune, Værket, Randers Musikskole og ROSA – Dansk Rock Samråd – arbejdede sammen om projektet. Formålet var blandt andet at styrke det lokale musikmiljø og få flere piger til at interessere sig for musikken og tro på at de – ligesom drengene – godt kan drive det til noget
 
På Værket og musikskolen genlød hele efterårsferien af toner og strofer fra instrumenter og stemmer fra i alt 17 piger. De kom fra store dele af Jylland, men også Randers, og kunne gennem syv dage  prøve alle afskygninger indenfor musikken.
Pop-pilot er en musik camp for piger mellem 13 og 16 år. Nogle af pigerne har ikke spillet før, andre har. Det afgørende er, at man har lyst til at prøve at spille i band. ROSA har udviklet musiklejr-konceptet og sørger for, at kompetente instruktører guider pigerne ind i band-verdenen.
Din Avis kiggede forbi campen, hvor bandet Lemonades var i gang med at spille og synge deres nyeste sang “I wish”. Den havde de selv skrevet og skulle nu øve den til afslutningskoncerten, der fandt sted på den sidste dag – nemlig lørdag. Pigerne, Leonora Wentzer (Randers), Ida Tornvig Madsen (Vemb), Sofie Barsted (Aalborg) og Amalie Christiansen (Randers) er dybt koncentrerede. Et par af dem har spillet før, men Amalie på trommer er kun vant til at synge og elsker det da hun synes musik gør hende glad.
“Jeg elsker at synge, men da vi den anden dag skulle prøve forskellige instrumenter, synes jeg det var sjovt at spille trommer, så det vil jeg gerne lære”, siger hun.
Leonora spiller klaver og er mere erfaren udi det instrument.
“Det gode ved musikken er følelserne. Musik kan få mig i godt humør, men det kan også gøre mig trist”, siger hun.
                                            
Drengefrit område
Pop-pilot projektet er kun for piger, for undersøgelser siger, at piger er en mangelvare på den danske musikscene. 80 procent af de udøvende musikere i dag er mænd, og derfor skal der tages forskellige tiltag for at få flere piger på banen. Derfor starter man med denne aldersgruppe, siger en af instruktørerne Anna Lidell, der har sit eget lydstudie “Maschine drops” i København. Derudover er hun den ene del af en popduo – anden halvdel er musikeren Henrik Marstal.
“Det starter helt fra barnsben hvor drengene altid vælger de gode instrumenter i musiktimerne. Pigerne holder sig lidt tilbage og tager det der er. Når de bliver ældre er det drengene der fører an igen, og pigerne kan godt føle sig lidt udenfor fordi der ikke er så mange der spiller musik. Så vi laver disse projekter for musikkens skyld. For man skal jo se det på den måde at det jo er halvdelen af talentmassen der går tabt, når pigerne ikke vælger at spille musik”, siger hun.
Hun vælger at se på musikverdenen ligesom man kigger på businessverdenen.
“Der opstår mere kreativitet når der er flere kvinder til stede, ligesom man ser i forretningsverden. Jo flere baggrunde der kommer ind i musikken, jo mere alsidighed”, mener hun.
Pigerne i Lemonade er da også ret glade for at der ingen drenge er til sted ved lejren.
“Der er mere stille”, siger Sofie.
“Det er nemmere at komme til og hurtigere at komme i gang med det vi skal. Og så får vi lov til at komme på banen med det vil gerne vil”, siger Ida.
 
Lokal opbakning
Randers Musikskole har lagt øvelokaler til. Værket sørgede for indkvartering og afslutningskoncert. Der er to andre Pop-pilot camps i Danmark – i henholdsvis Fredericia og på Amager.
 
Mikael Qvist Rørsted, musik- og teaterchef, Værket, siger:
”Pop-Pilot er det helt rigtige projekt for os på flere måder. Dels fordi kommunens kultur- og fritidsforvaltning, Randers Musikskole og Værket på denne måde kan være med til at understøtte og udvikle byens musikmiljø sammen. Dels hænger Pop-Pilot rigtigt godt sammen med den nye Musikhandlingsplans fokus på børn og unge, læringsmiljøer, kreative fællesskaber, skabende kunst og kønsbalance. Det er vigtigt at starte det arbejde på et rigtigt tidligt tidspunkt, og jeg kunne da godt drømme om at nogle af årets Pop-Piloter her i Randers om nogle år kan præsenteres fra en af Værkets store scener – lige som jeg håber samarbejdet fortsætter ud over 2015”.
Randers Kommune har igennem en længere periode satset på udvikling af musikmiljøet. Det er blandt andet sket gennem årlige talentudviklingsprogrammer sammen med Kent Olsen og Franckly Spinning, og gennem en aktiv støttepolitik til musikfestivaler og musikøvelokaler. Derudover har kommunen især en satsning på spillestedet Turbinen, der har etableret sig som et velbesøgt spillested for både etablerede navne og up-coming bands. Udviklingsarbejdet accelererer i øjeblikket med ønskerne om at opgradere Turbinen til et regionalt spillested med statslige støttekroner.
”I den sammenhæng matcher Pop-pilotprojektet rigtig. Vi ser gerne en stærk fødekæde i det randrusianske musikmiljø. Der skal være mulighed for at udvikle sine musikalske evner, mulighed for at præsentere sin musik og møde professionel musik fra hele Danmark og udlandet. Vi vil gerne styrke alle leddene i denne kæde,” siger kulturkonsulent Helga Hjerrild fra Randers Kommune.