Det nye vinterregulativ er meget omfattende, fordi de strækninger der nu er pålagt kommunen at rydde, ligger meget spredt. Og der bliver ekstra meget, der skal ryddes – og der vil komme smuttere indimellem oplyser vejafdelingen på Randers kommune
 
Den tidligere renholdelseslov er nu blevet en del af hhv. vejloven og privatvejsloven. I den forbindelse har Folketinget besluttet at stramme op på reglerne for, hvor kommunerne kan pålægge grundejerne pligter til renhold, saltning og snerydning. Derfor har Randers Kommune fået et nyt regulativ for vinter og renhold på veje og stier. Som følge af den nye lovgivning er der sket en skarpere opdeling af reglerne, så det fremgår tydeligere hvilke regler, der gælder på kommuneveje, og hvilke der gælder på private fællesveje. Derudover har den nye lovgivning betydet, at kommunen nogle steder ikke længere kan pålægge grundejerne pligterne. Det gælder alle steder, hvor der ikke er direkte sammenhæng mellem en ejendoms adgang og fortovet langs ejendommen. Det gælder også steder, hvor en ejendom alene har adgang til en privat fællesvej, men grænser op til en kommunevej med fortov. Derudover er 10 meter reglen blevet skærpet således, at grundejerne nu kun har pligter på de fortovsarealer, som ligger nærmest deres ejendom. Andre steder har grundejere fået pligter, som de ikke havde før. Tidligere var ejendomme med adgangsbegrænsninger mod en vej fritaget for disse pligter på strækningen med adgangsbegrænsninger. Med de nye regler vil grundejerne nu blive pålagt pligter, hvis der er direkte sammenhæng mellem adgangen til deres ejendom og fortovet langs den adgangsbegrænsede vej.
“Nogle vil nok spørge sig selv, hvorfor skal jeg rydde, når min nabo ikke skal”, siger Britt Appelon der er vinterkoordinator hos kommunen, men hun forsikrer at kommunens folk vil gøre sit for at reglerne bliver udført tilstrækkeligt.
Ændringerne skal køres ind i de eksisterende planer med de entreprenører, der har opgaven og derfor er enkelte ruter blevet længere dette år – det vil blive ændret til næste år, når der skal lægges nye planer.
Positiv dialog
Driftsassistent og værkstedsleder Søren Christensen fra Driftafdelingen forsikrer, at kommunens ansatte stadig vil gøre, hvad de kan, for at sikre veje, fortove og cykelstier selvom de er blevet pålagt ekstra kilometer fortove.
“Det vil helt klar give os ekstra meget dialog med borgerne, hvis de oplever, at vi ikke kommer ud og rydder som vi skal. Men jeg håber, det bliver en positiv dialog, hvor de viser forståelse for, at vi skal til at koordinere anderledes”, siger han.
Modsat vil kommunen heller ikke fare ud med bål og brand, hvis grundejerne ikke overholder deres forpligtelser, som de er pålagt, for der bliver en overgangsperiode, hvor alle skal finde ud af de nye regler.
“Vi har i alt 280 kilometer fortove, stier og cykelstier og arealer, der skal ryddes. Vi har 23 enheder der står for det, og det kan være svært at gennemskue et nyt kort, når man kører ud i mørke kl. 3.30. Så borgerne vil nok opleve, at det tager os lidt længere tid at komme væk igen. Vi når nok ikke at komme helt væk fra vejene til kl. 7.30, når folk begynder at tage på arbejde. Så jeg håber, at der vil være tålmodighed med os”, oplyser han.
Han fortæller også, at kommunens ansatte vil få brug for borgernes hjælp, hvis de oplever, at der er steder, der ikke er ryddet.
“Hvis man vil være venlige at henvende sig til os, vil det gøre overgangen nemmere for alle”, siger han.
 
Forsikring
Det forventes at give øgede omkostninger til renholdelse, saltning og snerydning af de ca. otte kilometer fortove, som kommunen nu har pligterne på. Omkostningerne er anslået til omkring 600.000 kr. årligt på en gennemsnitsvinter til renhold og vintertjeneste.
“Vi har lavet budget for i år, så pengene skal findes i det eksisterende. Men da vi havde en smule i overskud, kan vi blive nødt til at bruge af de penge i år. Og så må vi kigge på budgettet til næste år, hvis det viser sig ikke at holde”, siger formanden for Teknik- og Miljøudvalget Frank Nørgaard.
Han forsikrer borgerne om, at der ikke vil blive skåret ned på saltning og snerydning andre steder som følge af de ekstra kilometer.
“Men man kan jo godt kigge på, om man fortsat skal rydde for eksempel cykelstien til Bjergby parken kl. 7 om morgenen. For det er jo nok begrænset, hvor mange der cykler derud på den tid af morgenen, og så prioritere andre steder i stedet for”, siger Frank Nørgaard.