96 procent er tilfredse eller meget tilfredse med Tandplejen i Randers Kommune. Det viser en brugerundersøgelse, hvor forældre har besvaret et antal spørgsmål om blandt andet forebyggelse, tryghed ved tandlægebesøg og forældreinddragelse
 
”Tak for jeres professionelle behandling – både tandfagligt, men ikke mindst jeres tilgang til vores søn.” ”Er især tilfreds med den meget pædagogiske tilgang til ’nye’ børn – stor ros.”
Sådan skriver nogle af de forældre, der har deltaget i Tandplejens brugerundersøgelse i løbet af foråret og sommeren 2016. 96 procent af forældrene til de børn, der bruger den kommunale tandpleje, har anført, at de enten er tilfredse eller meget tilfredse med Tandplejen. Det er en stigning på 6 procent i forhold til en lignende brugerundersøgelse, der blev gennemført i 2013.
”Jeg vil gerne benytte lejligheden til at rose personalet i Tandplejen i Randers Kommune til skyerne – det er jo en menneskelig fortjeneste, at vi kan klare os så godt i en brugerundersøgelse,” understreger cheftandlægen.
Cirka 2.000 forældre har deltaget i brugerundersøgelsen, som er gennemført i samarbejde med kandidatstuderende i sociologi, Marekka Staal Jensen.
 
Fokus på forebyggelse hitter
En af de største stigninger i tilfredsheden hos forældrene er i forbindelse med oplevelsen af, at Tandplejen lærer børnene at passe på tandsættet. Her er tilfredsheden steget med 15 procent i forhold til den brugerundersøgelse, der blev gennemført i 2013.
”Vi har altid arbejdet meget med forebyggelse, og i løbet af de seneste to år har vi arbejdet mere strategisk ud fra devisen om ’forebyggelse frem for behandling’. Derfor har vi blandt andet gjort meget ud af kommunikation om tandhygiejne med både forældre og børn,” siger Lars Høvenhoff.
Effekten viser sig i besvarelserne, hvor 91 procent af forældrene nu oplever, at Tandplejen lærer børnene at passe på tænderne.
 
Mere digital booking
Et par af spørgsmålene i brugerundersøgelsen handler om det nye digitale bookingsystem booktandplejen.randers.dk, som cirka en fjerdedel af forældrene gør brug af, når der skal bestilles tid hos Tandplejen.
”Vi oplever færre udeblivelser fra aftaler, når forældrene selv booker tiden digitalt, og derfor vil vi selvfølgelig gerne have så mange som muligt til at bruge systemet,” fortæller Lars Høvenhoff.
Brugerundersøgelsen kunne blandt andet afsløre begrænset kendskab til systemet, og at nogen af forældrene var utilfredse med brugervenligheden af systemet.
”Det skal vi selvfølgelig have gjort noget ved, så det fungerer helt optimalt og alle kender til det. Hvis vi kan komme de mange udeblivelser til livs, kan vi få frigivet noget tid til arbejdet med at højne tandsundheden for dem, der er mest udfordrede på området,” siger lederen af Tandplejen.
 
Mindre tandlægeangst
To tredjedele af forældrene oplever, at deres børn slet ikke er bange for at gå til tandlægen. Den resterende tredjedel oplever dog, at børnene i mindre eller nogen grad er bange for at komme hos Tandplejen, og her vil lederen af Tandplejen gerne sætte ind.
”Det er så vigtigt, at børnene får et godt forhold til at gå til tandlæge. Man skal jo vedligeholde sin tandsundhed hele livet, og det betyder rigtig meget, at vi kan give de yngste en forudsætning for at være trygge ved tandlægebesøget,” siger Lars Høvenhoff.
Generelt er Lars Høvenhoff dog meget tilfreds resultatet af brugerundersøgelsen, som over hele linjen viser stor tilfredshed fra forældrene til børnene i samtlige 11 kommunale tandklinikker i Randers.
”Vi er meget stolte af resultatet, og det bliver spændende at se nærmere på besvarelserne og finde ud af, hvad vi skal gøre mere af, og hvad vi eventuelt kan gøre bedre,” siger leder af Tandplejen i Randers Kommune, Lars Høvenhoff.