Halvandet år efter at Socialstyrelsens Taskforce sammen med Randers Kommunes Familieafdeling gik i gang med et udviklingsforløb, har der vist sig markante forbedringer i arbejdsmiljøet og i kvaliteten af det socialfaglige arbejde. Det kommer både børn, familier og medarbejdere til gode
 
Siden starten af 2015 har medarbejdere og ledelse i Familieafdelingen arbejdet tæt sammen om hele tre ting på én gang: At styrke arbejdsmiljøet, højne kvalitet af den socialfaglige indsats og genoprette økonomien i afdelingen. Umiddelbart kan det virke som en stor mundfuld, men ved at arbejde tæt sammen er det lykkedes.
Samarbejdet har handlet om et stærkt fokus på at styrke den socialfaglige praksis, skabe et bedre flow i opgaveløsningen, lave nye procedurer for det socialfaglige arbejde, som sikrer, at lovgivningen overholdes og samtidig følge op med uddannelse. Dermed er kvaliteten for borgeren blevet markant bedre. Samtidig har det sikret et stærkt fælles og fagligt afsæt for medarbejderne.
For at monitorere udviklingen og kunne sætte ind om nødvendigt, besluttede børne- og familiechef Ann Hermansen at gennemføre fire arbejdspladsvurderinger.
På et evalueringsmøde i slutningen af oktober med fællestillidsrepræsentant for Dansk Socialrådgiverforening Jette Juul, fællestillidsrepræsentant for HK Jojo Verndal samt arbejdsmiljørepræsentant Unn Hammer Johansen i Familieafdelingen er resultaterne af APV’en blevet drøftet.
 
Arbejdspladsvurderingerne viser:

86 % af medarbejderne oplever, at have passende indflydelse på deres arbejde. Ved første måling var det kun 64 % der havde den oplevelse.
96,2 % af medarbejderne oplever, at man støtter og hjælper hinanden i deres team.
86% af medarbejderne oplever, at man håndterer uenighed og konflikter på en god måde. Ved første måling var det kun 64 % der havde den oplevelse.
45, 3 % oplever, at der er passende balance mellem tid og opgaver. Ved første måling var det kun 32 %, der havde den oplevelse.
94,3 % af medarbejderne oplever nu at blive anerkendt for deres arbejde.
96 % af medarbejderne vil gerne yde en ekstra indsats, når det er nødvendigt.

”Det er en meget positiv udvikling, som handler om en fælles forståelse af, hvad kvalitet er og en fælles systematik i arbejdet. På den måde er forbedringen en bonus af den socialfaglige genopretning som har fulgt med Task Force udviklingsforløbet,” siger Unn Hammer Johansen.
Både tillidsrepræsentant for Dansk Socialrådgiverforening Jette Juul og tillidsrepræsentant for HK Birgit Damgård siger, at den positive udvikling også skyldes, at ledelsen er opmærksom på at sikre fuld bemanding og besætter ledige stillinger, når de opstår.
”Det er netop afgørende, at vi er nok medarbejdere til at løfte opgaven,” siger Jette Juul.
Det gælder ikke mindst, når medarbejdere og ledelse både skal håndtere den daglige drift og samtidig udvikle afdelingens indsats. Her får socialrådgiverne hjælp af to socialfaglige koordinatorer til at planlægge arbejdsopgaver, så både kvalitet og lovgivning overholdes.
 
Udfordringer
Der er dog også udfordringer. Der er fortsat medarbejdere, der ikke er stolte af deres arbejdsplads. Det kan blandt andet skyldes, at Familieafdelingen igennem flere år har haft et uheldigt omdømme, mener afdelingsleder Mette Koudal. Samtidig er det også en udfordring at skabe balance mellem tid og opgaver.
 ”Vi skal løfte en stor og vigtig opgave i Randers Kommune, og medarbejderne har travlt. Det er et vilkår. Men vi kan hjælpe medarbejderne i forhold til systematik i planlægning og i prioritering af opgaverne, sådan at vi netop kan handle hurtigt og rigtigt, når en familie har brug for hjælp. Det kan vi nu,” siger Mette Koudal, afdelingsleder i Familieafdelingen.
Tillidsrepræsentanterne, arbejdsmiljørepræsentant og ledelse er enige om, at der også fremover skal være stor opmærksomhed på arbejdspresset i Familieafdelingen.
Også økonomien er på vej på rette spor. Arbejdet med områdets samlede økonomi vil også bære frugt, fordi medarbejdere og ledere er ekstraordinært opmærksomme på den handlingsplan for økonomisk stabilisering, som byrådet har vedtaget.