VisitAarhus har netop offentliggjort sin nye strategi for turismen i Aarhusregionen. Det skal i fremtiden være frivillighed og grønne tiltag, der skal tiltrække turister

 

Turismen er på vej ind i en ny æra. Covid-19 har sendt det meste af turismen til tælling. Ud fra devisen ”A great place to live, is a great place to visit” skal turismen nu gentænkes, mener de hos VisitAarhus, og derfor er det tid til et grønt gearskifte for turismen.

”I en tid hvor verden er vendt på hovedet, har vi mere end nogensinde behov for at få sat retning på vejen frem. Derfor lancerer vi netop nu vores strategi for udviklingen af turismen i Aarhusregionen. Vi har brug for at stå sammen og tage målrettede initiativer, som ikke alene bringer os hurtigere gennem krisen, men også på forkant med fremtiden. Strategien er vores plan for turisme i en verden, hvor vi rejser igen, og hvor vi rejser os igen. Det bliver med afsæt i økonomisk, social og klimamæssig bæredygtighed,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Derfor søsættes snart en helt ny hjemmeside, der skal guide turisterne hen, hvor det bæredygtige, miljøvenlige og sociale er i højsædet.

Her i Randers er Randers City Camp langt i deres bærerdygtighedsindsats. Gennem flere år har de haft energirigtig opvarmning og strømforbrug. Med hjælp fra blandt andet jordvarme, solceller og varmepumper, kan de få både strøm og opvarmet pool til deres gæster.

 

Skal tiltrække turister

Ud fra devisen, ”A great place to live, is a great place to visit” har VisitAarhus netop offentliggjort sin nye strategi for turismen i Aarhusregionen. Og her følger man Verdensmålene og trenden.

En helt ny bæredygtig strategi skal skaffe flere turister til Randers og hele Aarhus-regionen, fortæller direktør for VisitAarhus Pia Lange Christensen.

”Når vi snakker bærerdygtighed tænker vi automatisk på klimaet. Men det er meget mere end det. Det handler også om det sociale fællesskab og frivillighed. Og som eksempel kan nævnes et fokus på campingpladser, der gerne går forrest”, siger hun.

Frivillighed er et af fokusområderne, der er lige på trapperne. En udvidelse af frivillighedsplatformen ”Rethink” i Aarhus får filialer i Randers og Syddjurs til august.

I forlængelse af strategien er VisitAarhus bl.a. på vej med ny markedsføring, der bruger lokale ildsjæle som ambassadører og øger fokus på Aarhusregionen som en grøn destination. Frivilligprogrammet står overfor en udvidelse og udbredelse. Nye bæredygtige indholdsuniverser på VisitAarhus´ websites skal gøre de grønne valg lette for gæsterne. Og en række målrettede forløb for turismevirksomhederne skal styrke forretningsudvikling, innovation, bæredygtighed, kultur- og outdoorturisme.

 

Ambitiøse mål for turismen

Fremover er det ikke alene de klassiske mål for økonomisk vækst som overnatnings- og omsætningstal, som turismen skal måles på. Ambitionerne i strategien er høje og tæller mål for både økonomisk, social og klimamæssig bæredygtighed indenfor turismen. Aarhusregionen skal i top ti blandt verdens mest bæredygtige destinationer. Der skal skabes 1600 nye jobs i turismen inden udgangen af 2025. Antallet af frivillige skal stige fra 2100 til 2500. Andelen af gæster, der er ”meget tilfredse” med deres ophold i Aarhusregionen, skal stige fra 64 procent til minimum 74 procent, og antallet af miljøcertificerede hoteller skal øges fra 50 procent til minimum 90 procent inden udgangen af 2025.

”Lige nu er opgaven at hjælpe turismevirksomhederne i krisetid og topprioriteten er genopretning. Vi skal holde på de danske gæster og genvinde de internationale. Men vi skal gøre det klogt ved at sætte skub i den grønne omstilling samtidig, så vi kommer stærkere og mere bæredygtigt ud på den anden side,” siger Pia Lange Christensen.

Lige nu er turismen ramt af efterdønningerne af Covid-19 og ikke helt oppe i omdrejninger.

”Sidste år havde vi en tilbagegang på ni procent mod 21 procent på landsplan. Så det er jo godt for os. Men tallet dækker også over store forskelle på land- og by-turisme, så man kan ikke stille det helt firkantet op. Lige nu er min forhåbning, at vi i år kan tiltrække lige så mange gæster som sidste år. Det bliver de danske turister, for vi kan slet ikke regne med udlændingene endnu. Coronaen trækker lange spor, desværre”, siger Pia Lange Christensen.

 

Turismen er et vigtigt erhverv

Turismen skaber alene i Aarhusregionen flere end 15.000 job og en omsætning på over 11,6 milliarder kroner årligt. Turismen giver også liv i den lokale brugs, i restauranter, butikker og masser af kulturtilbud.  Derfor skal turismeerhvervene i regionen arbejde mere med den grønne profil. Det hjælper VisitAarhus dem med gennem flere tiltag over det næste halve år. Dels skal der gennemføres konference og netværksmøder og dels skal turismevirksomhederne hjælpes til at fortælle den gode historie om deres grønne profil. Randers er en del af en tre-benet indsats for en grøn genstart, hvor der er fokus på bæredygtighed, vidensdeling og grøn visuel identitet. Sidste år blev VisitAarhus certificeret som grøn turismeorganisation. Det betyder, at de otte kommuner i Aarhusregionen står endnu stærkere i konkurrencen om at tiltrække danske og udenlandske gæster, der efterspørger bæredygtige turismeprodukter, fortæller Charlotte Bylling, der er partnerkoordinator i VisitAarhus. Hun flyttede med til VisitAarhus, da fusionen trådte i kraft ved indgangen til 2020.

“Vi vil gerne hjælpe Turisme-virksomhederne i Randers og resten af regionen, til at blive bedre til at vidensdele med hinanden og til at brande sig selv ved hjælp af en mere bæredygtig fortælling. Her i Randers er det blandt andet Randers Regnskov, Randers City Camp og Hotel Randers, der går forrest. Men det er en on-going proces og virksomhederne skal løbende arbejde – alene men også gerne sammen med andre kollegaer i branchen og os for at styrke profileringen”, fortæller Charlotte Bylling, der fysisk sidder i Business Park Randers.

 

Camping er med

Hos Randers City Camp har de gennem mange år været bæredygtige. Men det har de egentlig ikke gjort så stort væsen ud af, fortæller en af indehaverne Bianca Andersen.

“Alle vores varmekilder er bæredygtige. Det har vi længe haft fokus på. Vi har jordvarme, varmepumpe og solvarme. For eksempel bliver vores pool varmet op ved hjælp af solen gennem det overdækkede tag. Det kan skydes til side, hvis det bliver for varmt. Men inden da har solen varmet vandet op. Helt uden ekstra energi”, fortæller hun.

Og netop strøm og varme er ellers en kæmpe udgift for campingpladser, derfor har det også været et fokus gennem mange år for Bianca og hendes bror Ronni Andersen, der overtog pladsen efter deres forældre for fire år siden.

Ud over det nævnte energikilder har Randers City Camp også installeret solfangere på servicebygningen, der kan servicere toiletbygningerne og fælleskøkkenet med strøm og varme. Og alt overskydende energi bliver ledt videre.

“Og lige nu er vi med i et projekt med Greenways.dk i Skanderborg om at optimere affaldssorteringen ved teltene og campingvognene. Det nytter jo ikke noget, der er affaldssortering på pladsen, hvis ikke det også sker ude ved gæsterne”, siger hun.

Projektet er en del af bæredygtige campingpladser langs Gudenå.

VisitAarhus har hele vejen igennem været en god sparringspartner for Randers City Camp, og de guider dem hele tiden videre til at blive mere bæredygtige.

“Og så gør de meget ud af at fortælle os, hvordan vi også får historierne ud til vores gæster. Det er næste skridt”, fortæller hun.

 

 

Om VisitAarhus
VisitAarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg.

VisitAarhus’ mission er at udvikle turismen og markedsføre Aarhusregionen som bæredygtigt rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen skaber værdi lokalt, regionalt og nationalt.

Aftalen mellem Randers Kommune og VisitAarhus løber til 31. december 2022 med mulighed for forlængelse.

Mobil turistinformation udvider åbningstiderne

I juli sidste år servicerede VisitAarhus over 9500 gæster i Randers. Den mobile turistinformation udvider nu åbningstiderne, så endnu flere får muligheden for at få inspiration til oplevelser.

Velkomstteamet står om formiddagen ved Randers Regnskov og efter middag på Rådhustorvet. De er klar fra fredag 25. juni til og med fredag 21. august, og åbningstiderne er nu udvidet til kl. 9.30-16 på hverdage og kl. 9.30-14 om lørdagen.
Genåbningen har bidraget til, at mange gæster nu kan bruge sommeren på at besøge områdets attraktioner, kulturinstitutioner, spisesteder, butikker og overnatningssteder, efter at de gennem en længere periode, har været omfattet af nedlukning og restriktioner.
Udover den mobile turistinformation i Randers er gæsteservicetelefonen åben for henvendelser. Brochuremateriale kan hentes hele året på Randers Bibliotek, i Randers Storcenter og Randers Regnskov. Derudover ligger VisitAarhus’ destinationsguide rundt omkring på overnatningssteder og attraktioner i hele Aarhusregionen. Det er en samlet guide inklusiv bykort til oplevelser og overnatningssteder i Randers, Aarhus, Skanderborg, Silkeborg, Viborg, Favrskov og på Djursland.

Destinationsguiden findes også digitalt på https://www.visitaarhusregionen.dk/turistinformation