Kirsten Svensmark Møller har i snart et år ledet skolen, og hun ser tilbage på et godt første år.

For snart et år siden tiltrådte Kirsten Svensmark Møller stillingen som skoleleder på Mellerup Friskole. Det fremgår af en pressemeddelelse.

»Det er et fantastisk job,« fortæller hun her i en status på sit første år som skolens leder.

»Der er mange forskellige opgaver på paletten. På et kvarter kan man have forholdt sig til busreparation, stavetræning i 3. klasse, invitationer til aftenens forældremøde, og at der skal købes mere kaffe. Man skal nogle gange holde tungen lige i munden. Den gode energi kommer fra samarbejdet med kolleger og forældre og ikke mindst det daglige møde med børnene. Hver dag byder på stjernestunder, udfordringer og smil på læben. Ikke to dage er ens,« konstaterer skolelederen i pressemeddelelsen.

Trygt og tæt

Mellerup Friskole har gang i mange spændende udviklingstiltag med udeskole, opbygning af nye læringsmiljøer, styrkelse af fortælletraditionen og dannelsesarbejdet med børn i en verden fyldt med kompleksitet og klimaudfordringer.

»Det er en tryg og lille skole, så vi har derfor mulighed for at være tæt på det enkelte barn,« fortæller Kirsten Svensmark Møller og understreger, at skolen hele tiden bestræber sig på at tage udgangspunkt i, at alle børn gør, hvad de kan for at lykkes.

Fællesskabet er en vigtig kerneværdi og er en af grundstenene i skolen. Der er for eksempel fælles morgensang og fortælletime hver morgen. Der er fagdage på tværs af klasserne en gang om måneden, og børnene har hver en makker fra en af de andre klasser, som de arbejder sammen med på forskellig vis.

Skolelederen fortæller videre, at det er vigtigt i det daglige arbejde at huske de skuldre, man står på.

»Skolen tager meget af børnenes tid og har stor betydning for deres trivsel og deres evne til at være i verden. Derfor kan jeg kun begejstres for de fælles værdier, alle tre huse (naturbørnehus, friskole og efterskole) i Mellerup bygger på,« pointerer hun.

Hun fremhæver også, at det er et privilegium at være en del af et fællesskab med vuggestue, børnehave og efterskole.

I forhold til fremtiden ser Kirsten Svensmark Møller, at skoler generelt har én stor opgave.

»I dag har vi et præstationssamfund, hvor første maj er afløst af mig først, og mantraet er det ”perfekte”. Børn har brug for at opfatte sig selv ud fra et andet værdisæt. Det handler om at blive taget alvorligt, turde fejle, blive anerkendt, som den man er, og opleve meningsfulde, lyttende fællesskaber. Dette kan friskolen,« siger hun.

gs