Bliv guidet rundt i Tøjhushavekvarteret af historiker Simon Ryvang True.

Få en helt særlig bydel i Randers ind under huden, når Museum Østjylland inviterer på byvandring i det kendte Tøjhushavekvarter. Et boligkvarter, der føles som en landsby beliggende midt i en stor by.

Det oplyser museet i en pressemeddelelse.

Du kan få et indblik i, hvordan og hvorfor kvarteret opstod, og hvem der stod bag kvarteret.

Det er historiker Simon Ryvang True, der viser rundt og tegner et nuanceret billede af kvarterets spændende historie.

»Undervejs kan du se nærmere på de mange forskellige ejendomme, der giver kvarteret variation og liv. Ejendomme, som fortæller mere om området og dets beboere, end man lige umiddelbart skulle tro,« siger han i pressemeddelelsen.

Et kvarter voksede frem

I 1829 blev jorden, der tilhørte det nedrevne Dronningborg Slot, solgt til private investorer. Det banede vej for, at der kunne opføres alt fra beboelse til industri, og i løbet af de næste 100 år voksede Tøjhushavekvarteret. Et kvarter, som var broget i både sin bygningsmasse og sin beboersammensætning. Med årene skiftede jorden hænder fra de få til de mange, og grunde blev solgt fra. En central skikkelse og stor grundejer i kvarteret var stifteren af Randers Rebslaaeri, Peder Winge, som blandt andet opførte en reberbane, hvor Dronningensgade ligger i dag.

»Mon ikke sønnen M.P. Winge senere finansierede Randers Rebs nye og større reberbane på Vinkelvej ved at sælge grunde i kvarteret? Under alle omstændigheder gav salget af grundene plads til nye ejendomme med nye og flere beboere,« forklarer Simon Ryvang True og tilføjer:

»I dag er mange af industribygningerne forsvundet, men flere store bygningsværker står heldigvis tilbage. Bygningerne har i dag fået nye funktioner og er dermed stadig en del af den varierede arkitektur, som stikker i mange forskellige retninger.«

Tidens tand har op gennem 1900-tallet sat sine tydelige spor på kvarteret, der efterhånden trængte til en kærlig hånd.

»Det skete med kvarterløftet 1997 til 2003, hvor kvarteret også fik nyt beboerhus i den gamle Hadsundbanes remisebygninger. Det vidner i den grad om et kvarter, der er opmærksomt på sin egen historie,« siger historikeren.

Kan man ikke deltage i byvandringen 12. september, er det en ny chance 27. september.

mw