De fik en nedslående velkomst, da de åbnede deres nye butik. 20 år senere er de her stadig, og det går godt.

»Flot butik. Det bliver spændende, hvor længe I er her.«

Sådan lød det fra en af de første besøgende, der kom ind i Søren Hornemann og Henrik Laursens nye forretning, Bang og Olufsen Randers.

2. oktober har de drevet forretningen i 20 år. Og de har aldrig set manden siden.

»Vi er her endnu, og vi har det strålende. Vi fortsætter nok ikke selv 20 år mere, men der er helt sikkert basis for en butik som vores i Randers i fremtiden,« mener både Søren Hornemann på 53 år og Henrik Laursen på 57 år. I sin tid arbejdede de sammen i forretningen P. Dan-Weibel i Torvegade. Den overtog de i 2003.

De flyttede op på Rådhustorvet 9 lige på hjørnet ved Retten i Randers.

Dengang lå der er posthus overfor. Det gør der ikke længere, og meget har forandret sig siden dengang, hvor især cd’er var hot. Dengang var det største fladskærms-tv på 32 tommer. I dag er det mindste på 48 tommer og det største på 97 tommer.

»Vi har stadig et værksted. Dengang brugte jeg loddekolbe og små skruetrækkere til reparationerne. I dag udskifter vi hele printpladen på én gang. Det er gået fra komponenter til moduler. Desuden bruger jeg ikke meget tid på værkstedet længere,« forklarer Henrik Laursen, der blev uddannet radiomekaniker i 1983. Han er montøren, der stiller apparaterne op ude hos kunden.

I 20 år har Henrik Laursen (forrest) og Søren Hornemann (bagerst) drevet Bang og Olufsen Randers, godt hjulpet af Jess Andreassen (midten). Foto: Kian Johansen

Møbel med lyd og snilde

Også det arbejde har ændret sig.

»Førhen justerede vi på billedet og opsatte tv-antenner. I dag hjælper vi med wifi og etablerer internet-løsninger, inden vi sørger for opsætningen af det nye elektronik,« siger radiomekanikeren.

Produkterne fra B&O har ændret sig markant. Det er stadig et møbel, flot designet og med god lyd. Men:

»I dag er vores fladskærms-tv og højttalere kompatible med dit andet elektroniske udstyr i hjemmet. Det virker med forskellige smartphones og andre elektroniske mærker, blandt andet med Google- og Apple-produkter. Og så har vi selvfølgelig trådløs betjening, der kan betjene alle dine B&O-devices på én gang. Desuden designes produkterne i alle mulige slags materialer. De er bæredygtige, og hvert produkt kan adskilles del for del og genbruges igen,« forklarer Søren Hornemann om forskellen på, hvad 20 år har gjort for deres varer.

»Vi har fået en rolle som rådgiver. Førhen solgte vi et bestemt fjernsyn i en bestemt farve og design, som kunden allerede vidste eksisterede. I dag skal vi hjælpe kunden med at tilpasse og finde det rette produkt, som passer til vedkommendes behov. De fleste bruger deres tv i dag til streaming og efterspørger, at det passer ind og virker med alle deres andre devices,« siger Jess Andreassen, der til daglig er kundernes første møde i butikken.

Søren Hornemann indskyder:

»Vi har mange kunder, der tror, at vi kun forhandler alle de dyre ting. Men vi har altså en højttaler til 7.500 kroner med glimrende lyd og en lille bluetooth-højttaler til 1.500 kroner. Folk bliver overraskede over priserne, når de kommer ind. Jeg vil sige, at mærket er på toppen igen, hvad angår design, lyd, tilgængelighed og kompatibilitet med alt det, brugerne efterspørger. Der var en periode tilbage i 2007 eller 2008, hvor B&O var på hælene. Det er folkene fra Struer ikke længere.«

Over 100 års erfaring

Der er over 113 års erfaring med B&O i butikken.

Som nævnt er det Jess Andreassen, der står i butikken til daglig. Det har han gjort siden 2008. Han har beskæftiget sig med produkterne fra B&O siden 1987, Henrik Laursen har gjort det, siden han blev udlært i 1983, og Søren Hornemann startede som arbejdsdreng i Fona i Brødregade tilbage i 1986. Her stangede han hurtigt LP’er over disken og fik B&O’s produkter i hænderne, og det har han haft lige siden.

Så i butikken er der stor viden om B&O, både de tidligere produkter og de nuværende.

»Vi leder efter en ny kompagnon på sigt. Der skal yngre kræfter ind, men det kan ikke være hvem som helst. Vedkommende skal kende til branchen og til B&O’s produkter,« siger Henrik Laursen om fremtiden.