Ny genbrugsbutik åbnede på Marsvej søndag. Langt over 500 dukkede op til åbningsfesten.

En ny slags genbrugsbutik, der hedder Reusers, udtalt på engelsk, er netop åbnet på Marsvej i de lokaler, der i masser af år har huset HOKA Tæpper.

Anne Fribo og Christina Bang fra Aalborg har allerede en tilsvarende butik i hjembyen. Nu har de så rykket deres koncept længere sydpå.

»Vi fandt lejemålet og føler os heldige. Her ligger vi godt,« siger de to indehavere dagen efter åbningen, der ifølge de to trak langt over 500 kunder og gav de ansatte noget at lave hele dagen.

Deres nye butik er en kombination af mange ting. Selv kalder de konceptet for unikt og drømmer om at etablere flere Reusers-butikker med en franchise-tager i spidsen i flere andre danske byer.

Reusers havde mange kunder på åbningsdagen. Foto: Jan Szwed.

Fokus på genbrugstøj

De føler sig sikre på succes i Randers af flere årsager. Både fordi der er nok kvinder i Randers, der vil købe tøjmærkerne i butikken, og fordi andre genbrugsbutikker er med til at sætte fokus på genbrug.

»Der er plads til mange flere ’konkullegaer’ i Randers. Desto flere butikker, desto mere fokus bliver der sat på, at tøj skal være bæredygtigt, holde længere og skal kunne bruges igen og igen,« siger Anne Fribo.

Indehaverne vil bruge butikken i Randers som et slags pilotprojekt og har ansat lokale Pernille Hoffmann Valentin som butikschef og har hyret fem ungarbejdere samt tre fastlønnede teammedarbejdere med ledelsesansvar til at stå for at skabe den rette stemning og vejledning i butikken.

»Som koncept skal vi dyrke det, vi kan, som andre ikke kan. Og her skal vi forfine og forbedre os i Randers,« siger indehaverne.

Anne Fribo, Pernille Hoffmann Valentin og Christina Bang stod klar til åbningen søndag af den nye genbrugsbutik Reusers. Foto: Jan Szwed

Highend-hjørne

Det brugte tøj i butikken sælges for privatpersoner, der betaler standleje og 20 procent af deres omsætning til butikken.

Butikken ligner en modebutik i indretningen. Der er tøj og mærker i alle prisklasser – for eksempel helt almindelige mærker som H&M. Et farvesystem viser på en simpel måde, hvilke størrelser du finder i butikken, og så bliver du guidet rundt i butikken. Man farer ikke vild, lyder forklaringen.

Et highend-hjørne er unikt for butikken. I glasmontrer præsenteres de lidt dyrere varer med mærker som Louis Vuitton og Gucci som eksempler.

»Vi har en ekspert tilknyttet, der kan verificere om mærkevarerne er den ægte vare. Det koster 1.500 kroner, men det er med til at sikre, at både kunder og køber er tilfredse,« siger Anne Fribo.