Fortsæt til indhold

Lokalpolitikere med rygrad som en regnorm mere reglen end undtagelsen i Syddjurs

Debat
Carsten JespersenBestyrelsesmedlem hos vælgerforeningen Konservative Syddjurs:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

(Fork. af red.)

»Djurs Sommerland er med sit gennemsnitlige antal medarbejdere på 162, ifølge deres egen årsrapport, Syddjurs Kommunes næststørste arbejdsplads foruden kommunen selv, målt på antal medarbejdere.

At det så desværre på landsplan ikke rækker til en placering i top-1000, viser med al tydelighed, hvorfor byrådet vurderede et behov for en ny erhvervsenhed efter seneste kommunalvalg.

Derfor kunne man komme på den idé, at et konsortium bestående af Brdr. Thorsen I/S, Kosan Gas, UGI Corporation, som ville opføre og udvikle et moderne og efter danske forhold, helt banebrydende biogasanlæg, ville være noget Erhvervsenheden straks ville bakke op omkring. Særligt når landbruget, godt nok fordelt på mange mindre enheder, må anses for at være Syddjurs’ største erhverv.

Anlægget vil få altafgørende betydning for, at Syddjurs Kommune kan indfri sin 2030-målsætninger for CO2-reduktion. Anlægget vil både under opførsel og drift bringe arbejdspladser og kapital til Syddjurs Kommune.

Samtidig giver anlægget en mulighed for at understøtte behovet for at være selvforsynende med lokal energi, og ikke basere sig på russisk gas, fra en totalitær og krigsvillig nation.

Det var en åbenlys mulighed for den nye erhvervsenhed at bevise sit værd. Der var bare et problem, placeringen. For den ansøgte placering lå perifært tæt på Djurs Sommerland på Brdr. Thorsen I/S’ jord ved et eksisterende, men mindre biogasanlæg.

Uanset at anlægget ifølge alle eksperter vil kunne opføres lovligt og uden risiko for lugtgener, så har byrådet nu valgt at se bort fra det.

Hvordan har man gjort det? Først forsøgte man med tekniske hindringer, bl.a. at stille krav om måling af lugtgener i 60 meters højde, hvilket konsortiet så opfyldte, men det krav blev sidenhed afvist af Miljøstyrelsen, som direkte unødvendigt. Efterfølgende ville de ”faktahungrende” politikere gerne have en ekstern og uvildig rapport, fra en af deres udvalgte leverandører.

De finder frem til, at det ansøgte areal ligger i et småbakket areal som er særligt karakteristisk som det hedder i rapporten. Et nyt og større biogasanlæg vil således blive visuelt dominerende.

Jeg har personligt været i området til fods, på cykel og i bil, da jeg er bosat tæt på. Ikke før jeg læste det i en rapport, vidste jeg at det var et særligt område. Jeg har aldrig set andre på udflugt i dette meget særlige karakteristiske område. Netop dette ”stærke” og ”faktabaserede” argument, udløser den kraftigste røde farve i rapporten – som danner grundlag for at politikkerne nu har pillet placeringen ud af høringsfasen.

Der er noget der lugter i Syddjurs, og det er ikke et biogasanlæg, men nærmere fraværet af politikere med rygrad og som ønsker demokrati.

Andre placeringer som er kommet i høring, betyder at trafik ledes forbi Djurs Sommerlands indkørsel, men det er angiveligt uproblematisk – muligvis fordi politikkerne og forvaltningen godt ved at det er en dødssejler. Bl.a. fordi jorden ikke er ejet af nogle af konsortiedeltagerne. Det er heller ikke bemærket at det vil kræve at lastbiler i betydeligt omfang vil skulle svinge hen over de etablerede cykelstier. Det var heller ikke en problematik ved det oprindeligt ansøgte areal.

Det skal bemærkes, at der på trods af lokalplanen ikke er noget juridisk i vejen for at opføre et biogasanlæg.

Man kan egentlig heller ikke klandre Djurs Sommerlands ejere, for at gøre hvad de mener hjælper deres virksomhed. Ansvaret ligger hos de politikere, som gerne stiller sig op og fortæller, hvad de vil gøre for erhvervet, arbejdspladserne, den grønne omstilling mv., men faktuelt ender med at gøre det modsatte.

Nu kan borgere og andre interessenter ikke længere få lov til at give sit samtykke i en høringsfase omkring den oprindelige placering (omtalt som placering 1 i lignende artikler), som ellers vurderes at være den placering, hvor man hurtigst vil kunne etablere et grønt energianlæg. Personligt, er det hvad jeg som borger i kommunen, ønsker at støtte.

Jeg vil være stolt over at være i en kommune som fremmer virketrang og grøn omstilling, med opbakning fra kommunens borgere. Den mulighed har Syddjurs’ politikere frataget os, og man kan forstå på de interviews de har givet, at det altoverskyggende hensyn er turisme og Djurs Sommerland. Ikke borgerinddragelse, demokratisk proces og vækst baseret på grøn omstilling?

Der er noget der lugter i Syddjurs, og det er ikke et biogasanlæg, men nærmere fraværet af politikere med rygrad og som ønsker demokrati. Hvorfor er politikerne bange for at sende placering 1 i høring?

Det skal understreges at ovenstående er udtryk for personlige holdninger.«