Hos Helstedslagteren er der gang i butikken, selvom en brand hærgede køkkenet mandag aften 17. december. Bo og Tina Pedersens forretning klarer skærene

 

Men det var en frygtelig oplevelse og Bo og Tina Pedersen er to trætte slagtere. Udover at de skal holde forretningen i gang om dagen, skal de gøre hele varelageret og inventaret op om aftenen og natten, for det kræver forsikringen,.

“Når jeg kigger tilbage var det måske ikke en god idé at åbne så hurtigt. Jeg har ikke troet at forsikringen skulle have så meget dokumentation, som de skal og det er et voldsomt arbejdspres”, siger Bo Pedersen, slagtermester i Helsted.

Parret var så heldige, at der var en branddør der lukkede ud til butikken, da et elskab om aftenen 17. december kortsluttede og brød i brand – skaderne forblev i baglokalet, men flere ordre op til jul brændte.

“Var vi ikke kommet så hurtigt efter alarmen gik, kunne det have udviklet sig helt anderledes”, siger Bo Pedersen.

 

Det er uvirkeligt

Da alarmen gik hos ægteparret Bo og Tina Pedersen om aftenen 17. december kl. 23.00 tog de straks af sted til deres forretning og blev mødt af tyk røg.

“Da jeg åbnede den hvide dør ind til baglokalet, væltede der tyk sort røg ud, og jeg kunne ikke komme ind. Vi ringede til brandvæsenet, og der gik ikke to minutter før vi kunne høre udrykningen. De var her efter syv minutter og gik straks i gang med slukningsarbejdet”, fortæller Bo Pedersen.

Ægteparret har en alarm direkte til hjemmet, og derfor kunne de reagerer hurtigt.

“Jeg tør ikke tænke på, hvad der kunne være sket, hvis ikke vi var kommet. Vi ligger jo ved siden af en tankstation, og det var da også derfor at brandvæsenet straks gik i gang med at begrænse skaderne, så ilden ikke skulle få fat i bageren og videre til tankstationen”, fortæller Bo Pedersen.

Parret har haft butikken i 11 år, så el-skabet var ikke af ældre dato, men kunne altså kortslutte alligevel.

“Jeg er lettet over at det ikke er noget vi selv er skyld i, som hvis vi havde glemt en gryde eller noget andet. Det er er vi ikke herrer over. Og som det er nu er det ligesom ude af vores hænder. Nu er det forsikringen, der bestemmer, hvor hurtigt vi kommer videre”, fortæller han.

Alt i kontoret, køkkenet og baglokalet hvor der er lager skal smides ud, da det er røg og sodskadet. Hele kontoret er brændt, også de ordresedler, der lå der.

“Der var nogle af vores ordre op til jul, men heldigvis have vi en ordrebog i butikken, så vi kunne få gennemført mange af de salg vi havde op til jul”, fortæller Tina Pedersen.

Og det var noget nær det værste tidspunkt det kunne ske på. Julen er en af de travleste tidspunkter for en slagter, da vi danskere spiser en del svinekød i julen. Sådan har det jo altid været.

“Men heldigvis havde vi ikke fået de nyslagtede ænder hjem endnu. Dem kunne vi ikke havde skaffet nye af”, fortæller Bo Pedersen.

 

Bøvlet kommunikation

Bygningerne er ejet af Helsted-bagerparret Henrik og Dorthe Hallas, derfor er der også lige nu dialog med to forskellige forsikringsselskaber.

“De skal have alt gjort op. Bygningerne skal det ene forsikringsselskab tage sig af, men alt løsøre er vores eget selskab, så der skal listes og tælles op – det er et meget større arbejde end jeg nogensinde havde drømt om”, lyder det træt fra Bo Pedersen.

Derfor må han også tage aftener og weekender i brug for at få gjort det hele op, så de hurtigst muligt kan komme i gang med en genopbygning og rengøring.

“Recover var heldigvis ude hurtigt efter branden, og lovede os at vi kunne komme op at køre igen efter to dage, så det gjorde vi, for at få noget af julehandlen i hus. Men set i bagspejlet var det nok ikke så klogt at åbne så hurtigt. Jeg vidste simpelthen ikke hvilket stort arbejde der lå foran os med forsikringsselskaberne”, lyder det fra Bo Pedersen.

Men det var ikke alt julehandlen, der blev reddet – i alt skyder parret på at de har mistet omkring 100.000 på henholdsvis jule handlen samt handlen til nytår.

“Vi nåede kun at lave 125 menuer til nytår, hvor vi normalt har 300 menuer. Dem fik vi lov til at lave hos slagteren i Kristrup, men han skulle jo også have plads til sine egne menuer, så der var ikke så meget plads til os”, fortæller Tina Pedersen.

 

Snart i gang – er håbet

Bo og Tina Pedersen håber at de kan nå at åbne deres slagter på fuld blus til 1. marts – allersenest til Påsken.

“Det er vores håb, men man kan aldrig vide, hvor hurtigt det går med forsikringsselskaberne. Men vi vil i hvert fald gerne have Påskehandlen med”, siger Bo Pedersen.

Indtil da køres der kun med 20 procent af hvad de plejer. Væk er alle færdigretterne, for dem er der ikke plads til at producere eller opbevare i butikken. Og det til trods for at Helstedslagteren allerede dagen efter branden fik lejet to vogne – en køkkenvogn til at skære op i og en vogn til frost og kølerum.

“Men det er jo ikke den bedste årstid for personalet til at rende ind og ud af forretningen, og hvis det går hen og bliver 15 graders frost, så tror jeg ikke at det er så godt for vognene. Heller ikke for personalet, der skal arbejde i køkkenvognen”, siger Tina Pedersen.

Lige nu produceres der også i lokalerne på Gl. Hobrovej, som der altid gør. Det er der ingen ændring i. Lige bortset fra at der skal produceres mere i de lokaler, end der plejer at blive.

“Der arbejder vi om dagen. Når personalet har fri skal jeg være i butikken. Og om aftenen skal jeg så ud i baglokalet og tælle alt op – det er bøvlet og stressende”, siger han.

Men han vil gerne fortælle kunderne at butikken stadig holder åbent – trods branden.

“Der er nok nogen, der tror, at vi holder lukket – jeg kan se, at det er de kunder, der kommer langvejs fra, der tror vi er lukket. De lokale herude i Helsted kommer her heldigvis stadigvæk”.

Parret er triste over at branden kunne ske, men de er også lettede over at det ikke gik værre end som så.

“Det ville jo have æret skrækkeligt, hvis branden fik fat i taget og bredte sig. Eller hvis det brændte ned til grunden. Så trods alt er der da noget positivt ved det. Men det er da enormt bøvlet både for os og personalet”.

Parret er dog ikke i tvivl om, at det var vigtigt at åbne så hurtigt som muligt efter branden selvom Bo kan have sine tvivl, når han kommunikerer med forsikringsselskabet.

“Udefra kan man jo ikke se, at der har været brand, så folk spørger os om vi ikke snart er klar til at åbne i køkkenet også. Men de kan jo ikke se, hvor galt det står til derinde”, siger han.