Da de gik i folkeskole, lærte de aldrig om Danmarks slavefortid – derfor synes Paderup-eleverne fra 3. g, at det er på sin plads, at der bliver sat fokus på netop vores fortid som slavenation – derfor udstiller de på biblioteket på torsdag 28. februar

En flok 21. og 3. g´er på Paderup Gymnasium kom for en måned siden hjem efter ti dage i Vestindien. De har gennem det sidste år beskæftiget sig med den danske slavehistorie og haft fokus på om Danmark skulle sige undskyld for de uhyrligheder, som vores nation har påfør de slaver, vi sejlede fra Guldkysten til Vestindien.
De går alle i Global Class, som er en frivillig klasse bestående af 24 elever. I løbet af det seneste år har de deltaget i workshops, hvor de er blevet undervist i den fælles historie mellem Danmark og Jomfruøerne, samt undskyldningsdebatten vedrørende salget af øerne og perspektiveret FN’s verdensmål til deres projekt.
Eleverne var på Sankt Croix, hvor de oplevede kulturen og Danmarks præg på øerne på nær hånd. “Vi så slaveforts og vi så kirkegårde, fyldt med danske, hollandske og tyske navne.
“Og så lod vi mærke til at den afdeling af kirkegården blev holdt rent – det gjorde resten ikke”, fortæller Klara Kannehauge.
“Det syntes vores guide Duane heller ikke om, at der skulle være forskel”, siger Frederikke Møller.
“Måske de bare ville holde det rent for turisterne skyld, men vi syntes det var mærkeligt”, fortæller Amalie Hammershøj.
Paderup Gymnasium har låne en vandreudstilling af Dansk Vestindisk Selskab, som er lavet i anledning af 100 året for salget af de Dansk Vestindiske øer til USA. Udstillingen bliver sat frem på Randers Bibliotek torsdag 28. februar fra kl. 13-17.
De tre kvinder vil torsdag – når udstillingen kan ses på Hovedbiblioteket i Stemannsgade – være til stede for at besvare spørgsmål fra de besøgende og vise egne billeder fra øen.
Derud over skal nogle af eleverne også på Tirsdalens skole for at fortælle dem om den danske slavehandel – set i lyset af at undervisningen af den del af Danmarkshistorien endnu ikke er obligatorisk i den danske folkeskole.
“Jeg kan slet ikke forstå, at vi ikke lære skoleeleverne om den del af historien. Alt hvad vi hørte i skolen var, at vi en overgang havde slavehandel, og det var det – der blev slet ikke gået i dybden med det”, siger Klara Kannehauge.