David og John Riddell kobler jazz, klassisk og skotsk folkesang med gode melodier fra blandt andet tv-serien ‘Outlander’ i en ny koncert. Man kan opleve alt godt fra havet plus et par bøffer, som de siger.

BENTE TAHMASBI HANSEN

Hvis nogen tænker, at klassisk musik med kammerorkester, jazz med bigband eller skotske folkesange kan blive lidt kedeligt eller for finkulturelt, kan de godt tro om igen. I hvert fald når det gælder en usædvanlig kombination af de tre, og når den er udført af David og John Riddell fra henholdsvis Randers Kammerorkester og Aarhus Jazz Orchestra.

De kalder cross-over koncerten ’Caledonian Crossroads’ og bringer 31 professionelle musikere fra de to orkestre sammen på scenen. De skal spille hele tre slags musik på en ny måde men med kendte melodier – blandt andet fra den populære og kendte tv-serie ’Outlander’, der netop foregår i Skotland. Og det hele kædes sammen af eventyrlige skotske fortællinger serveret med humor og sunget af prisvindende Claire Hastings.

»I et af numrene skal jeg drikke en hel flaske whisky og blive fuld,« siger David Riddel, der er dirigent.

Han holder et øjebliks kunstpause og tilføjer på sin særlige underspillede facon:

»Det er i virkeligheden dejlig kold te.«

Århus Onsdag møder John og David Riddell digitalt på computerskærmen. Dirigenten har travlt i Randers, hvor han bor, med at forberede koncerten, der uropføres 22. juni, mens John Riddell arbejder lige så hårdt på sagen i Aarhus.

Vi har skabt denne koncert sammen ud fra vores fælles univers og giver et indblik i vores relation og min barndom. Jeg har hørt melodierne mange gange bag en lukket dør, når min far øvede sig i min barndom. Selv om jeg aldrig har boet i Skotland er landet en del af mig.

John Riddell

Kirsebærret på kagen

De skotske folkesange har handling og er en musikalsk fortælling – ofte om skæbner. For eksempel handler en af dem om en skotsk version af ’Egon Olsen’ fra ’Olsen Banden’. Skotten var en kriminel, der brød pengeskabe op, og under krigen blev han af ordensmagten sat til at hente vigtige tyske dokumenter i et pengeskab i Frankrig. Han blev æret for sin indsats, men blev sidenhen ved med at tømme pengeskabe for selv at få pengene. Så helten endte i fængsel.

Fablerne bliver ved koncerten sunget af den prisbelønnede folkesanger, Claire Hastings, som far og søn har håndplukket og hentet til Danmark til lejligheden.

»Hun er kirsebærret på kagen, som vi siger. Vi har været ude i et større detektivarbejde for at finde frem til hende. Claire Hastings er en populær og utrolig dygtig folkesanger, men har også gået på konservatoriet og kan derfor træde ind i vores verden,« forklarer far og søn om deres valg af vokal i det fælles værk.

»Vi skyder med hagl og rammer bredt, så vi når mange menneskers smag,« siger de om turen på en caledonisk vej, der krydser de tre forskellige genrer.

Caledonian Crossroads

I talende stund er alle de medvirkende musikere i ’Caledonian Crossroads’ i gang med at øve sig derhjemme, så de er helt klar, når alle mødes til prøverne i denne uge. Koncerten spilles først på Værket i Randers 22. juni og dagen efter i Musikhuset i Aarhus 23. juni.

Det bliver i familien

John Riddell, der er trommeslager i Aarhus Jazz Orchestra, er født og opvokset i Randers, men har besøgt Skotland og sin familie der utrolig mange gange. Han har også vandret sammen med sin far i de skotske bjerge og føler sig fuldstændig hjemme der.

»Vi har skabt denne koncert sammen ud fra vores fælles univers og giver også mellem numrene et indblik i vores relation og min barndom. Jeg har hørt melodierne mange gange bag en lukket dør, når min far øvede sig i min barndom. Selv om jeg aldrig har boet i Skotland, er landet en del af mig,« siger John Riddell.

Han forklarer, at han til sin kandidateksamen på musikkonservatoriet skrev et medley over tre skotske folkemelodier. Han kalder det andengenerations indvandrermusik.

»For mig er det en kulturarvsting og ved denne koncert er inspirationen selve landet, bjergene og rugbykampe. Jeg har skrevet et stykke, der er et barndomsminde, og det kræver en forklaring,« siger andengenerations skotten.

David Riddel supplerer med en førstegenerations indvandrerhistorie om, at hans far var uddannet jurist men også violinspiller. Han spillede traditionel skotsk musik, og dirigenten voksede op til lyden af det.

I talende stund er alle de medvirkende musikere i ’Caledonian Crossroads’ i gang med at øve sig derhjemme, så de er helt klar, når alle mødes til prøverne i denne uge. Koncerten spilles først på Værket i Randers 22. juni og dagen efter i Musikhuset i Aarhus 23. juni.

To dialekter

David Riddell forklarer, at han har mange års erfaring i at bruge folkemusikken i sit orkesterarbejde, og at han altid har fået gode reaktioner på det. Nu skal jazzen så også kobles på.

»Det er ikke teknisk svært for de professionelle musikere, vi arbejder sammen med, men vi skal ud af vores eget elfenbenstårn og ind i de andres verden. Det er udfordrende. Det er samme sprog, men to dialekter, der skal spille sammen. Det er spændende – det er kontrasten. Vi skal lave de rigtige lyde og på samme tid,« siger far og søn samstemmende.

Og til spørgsmålet om, hvordan dette eksperiment går, svarer de i takt:

»Vi tror på, at vi kommer i mål.«

Far og søn afholdt for halvandet år siden en workshop med deres orkestre, hvor de to hver især havde et værk med, som de afprøvede ved at spille dem sammen. Det gik så godt, at de fik grønt lys fra musikerne til at gå videre med projektet.

Førstesaxofonisten, Michael Bladt, fra Aarhus Jazz Orchestra var en af dem, der var med til John Riddells kandidateksamen, hvor han så potentialet og såede et frø hos ’The Riddells’. Det er nu vokset til ’Caledonian Crossroads’, som koncerten hedder.

»Der er to forskellige klangidealer og rytmiske idealer. Det er næsten som to forskellige verdenssyn, og dem har vi sat os for at forene. Så får vi et tredje udtryk fra de to, der hver især rummer fantastisk musik. Det er forsøgt flere gange, men der er ofte mange kompromisser, og vi kæmper for at eliminere dem,« siger John Riddell, der flere gange har spillet med i klassiske orkestre som rytmisk trommeslager.

»Man må komme ind og høre, om det er lykkes for os,« lokker han med et lunt og temmelig skotsk glimt i øjet.