Skinnefræseren kommer til Langå flere gange. Jernbaneskinnerne skal have fjernet små revner i skinnerne. Koster langt over 100.000 kroner – i døgnet

Af Jørgen Rosengren, Lokalavisen.dk

Skinnefræseren besøger typisk Danmark et par gange om året, og efter et forårsbesøg, der førte det 155 ton tunge tog rundt om i landet, er tiden kommet til efterårssæsonen.

Her får strækningen ved Langå besøg af den store gule maskine et par gange i november og starten af december.

Dyrt tog

Det er ikke billigt at leje et specialtog med uddannet personale.

Skinneslibetoget koster for eksempel 100.000 kroner per nat alene i leje.

Hertil kommer en række andre udgifter som eksempelvis lønnen til den sikkerhedsuddannede lods fra Banedanmark – alligevel er der god økonomi i det for Banedanmark, fordi arbejdet reducerer udgifterne til vedligehold og forlænger sporets levetid.

Kilde: Banedanmark

De små revner i skinnerne er blevet opsporet ved målevognskørsel og eftersyn, og nu kommer skinnefræseren og fræser dem væk, så revnerne ikke vokser sig større.

»Skinnerne får forlænget deres levetid, når vi fræser dem. Fræsehjulet fjerner revnerne, og det reducerer risikoen for de skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren,« siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Normalt kræves der 1-3 passager for at eliminere en revne fuldstændigt. Under operationen, som kun forårsager moderat støj, bevæger fræseren sig frem og tilbage over samme område, indtil arbejdet er færdiggjort.

Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne

Når skinnefræseren er i funktion, bevæger den sig i en hastighed på kun 400 meter i timen – og udstyret med to fræse- og et slibehjul på hver side, sikrer det præcision ned til mindste detalje.

Det cirka 44 meter lange fræsetog er bemandet med et internationalt team af eksperter og en dansk lods, der er bekendt med ruterne.

Det kan køre op til 70 kilometer i timen mellem forskellige opgaver.

Køreplan

21.-22. november Aarhus-Hinnerup

22.-23. november Aarhus-Hadsten

23.-24. november Hadsten-Langå

24.-25. november Hadsten-Langå

25.-26. november Hobro-Skørping

26.-27. november Skørping-Aalborg

27.-28. november Skørping-Svenstrup

28.-29. november Skørping-Aalborg

29.-30. november Skørping-Hobro

30. november-1. december Skørping-Hobro

1.-2. december Langå-Hinnerup

2.-3. december Hinnerup-Aarhus

3.-4. december Hinnerup-Aarhus

Kilde: Banedanmark

Kører om natten

For at minimere forstyrrelser i togtrafikken opererer toget primært om natten, mens dagtimerne bruges til rengøring og vedligehold.

Skovrup understreger vigtigheden af vedligeholdelsen for fremtidens togtrafik:

»For at imødekomme det stigende antal tog på skinnerne er effektiv vedligeholdelse afgørende, og dette skal ske med mindst mulig forstyrrelse af trafikken,« siger hun.

Mens vedligeholdelsen er nødvendig, kan den medføre støjgener for naboer tæt på togets standplads, oplyser Banedanmark.