At cykelkampagner kan få flere elever til at træde i pedalerne til skole, er eleverne på Assentoftskolen, Blicherskolen og Langå Skole et godt bevis på
 
Eleverne fra de tre skoler deltog før efterårsferien i en seks uger lang kampagne ”Vi cykler til skole.” Det ansporede flere elever til at springe på den tohjulede til undervisningen, og de  mest cyklende klasser har nu fået flotte præmier for deres indsats.
”Da jeg først kom i gang med at cykle til skole, fandt jeg ud af, at der ikke var så langt alligevel. Så kunne jeg jo ligeså godt fortsætte.”
Sådan lød det fra Christina Olsen, elev i 7.C.  på Assentoftskolen, da hun og resten af hendes klasse fik at vide, at de er de heldige vindere af en tur til Djurs Sommerland. Turen har de vundet, da de er den klasse på Assentoftskolen, der havde flest cykeldage i de seks uger, som kampagnen ”Vi cykler til skole” rullede.
 
Kæmpe opbakning
Hele 99 procent af Christina Olsens klasse har deltaget i kampagnen, og i hovedparten af klasserne på Assentoftskolen er det over halvdelen, der har brugt jernhesten til at komme til og fra skole. Spørger man Inge Christensen, viceskoleleder på Assentoftskolen, er det ikke tilfældigt, at så mange elever har valgt at cykle.
”Der har været rigtig stor interesse for og høje forventninger til den nye kampagne. Sidste år fik en lignende kampagne 20 procent  flere af vores elever til at cykle, og vi har fået en kæmpe opbakning fra forældre, lærere og elever,” fortæller Inge Christensen og fortsætter:
”Mange af vores elever er efter kampagnen begyndt at cykle til og fra skole. Det er vi rigtig glade for, men nu har vi så fået os lidt af et luksusproblem. Vi har nemlig ikke plads til alle cyklerne på skolen, så det skal vi have kigget på.”
Der er i forbindelse med kampagne uddelt i alt seks præmier fordelt på tre skoler. På Assentoftskolen har 7.C.  vundet 1. præmien, som er en tur til Djurs Sommerland. 4.A. vandt 2. præmien, der er 2.500 kr. til klassekassen.
På Blicherskolen gik 1. præmien til 2.B. og 2. præmien til 6.B. På Langå Skole var det henholdsvis 6.A. og 5.B, der  vandt præmier.