Cyklist er blevet ramt af biler tre gange ved rundkørslen ved Politigården i Randers. Det ene uheld beskadigede hans højre arm. Nu spørger han, om politikerne vil gøre noget ved rundkørslen.

Sebastian Hvermand fra Randers cykler ofte med sønnen Aslak i cykelanhængeren gennem rundkørslen ved Rosenørnsgade og Udbyhøjvej.

Den tur er ofte forbundet med usikkerhed og smerte, fortæller han.

»Flere gange dagligt passerer jeg gennem rundkørslen på cykel. I løbet af tre år har jeg været tæt ved at blive påkørt eller fået snittet forhjulet flere gange, end jeg kan huske. I mindst tre tilfælde er jeg blevet direkte påkørt fra siden, når bilister har overset mig ved Udbyhøjvej-udkørslen.«

I april kørte en ældre mand hen over Sebastian Hvermands forhjul og sendte ham i asfalten, hvilket resulterede i en kraftig beskadiget højre arm og en ødelagt cykel.

I juli blev han igen påkørt, denne gang med sønnen Aslak med i cykelanhængeren, og da Din Avis taler med ham i slutningen af august, har han igen oplevet at blive påkørt.

»Kvinden, der ramte mig i sommerferien, nåede heldigvis at bremse, så det kun endte med et ganske lille puf fra fronten af hendes bil ind på siden af mit ben. Men havde hun haft mere fart på, kunne det have været meget alvorligt for mig og min søn Aslak,« siger han.

Cykelsti og bilernes bane ligger langt fra hinanden i rundkørslen ved politigården, hvor Rosenørnsgade, Udbyhøjvej, Østervangsvej og Dragonvej mødes. En hæk gør det svært for bilisterne at se henover den til cykelstien. Samtidig fletter cyklerne ind længere henne end bilerne, hvilket gør, at mange bilister ‘glemmer’ at kigge efter cyklerne. Foto: Kian Johansen

Hæk og afstand

Det, der gør turen rundt i rundkørslen farlig for cyklister, skyldes primært, at der flere steder er en ’ulogisk’ passage for cyklisterne ind i rundkørslen. Det skyldes blandt andet områder med høj kant, hække, der gør udsigten ringe, og så er der stor afstand mellem bilisternes og cyklisternes baner, blandt andet fra Rosenørnsgade. Og så fletter cyklerne ind i rundkørslen et stykke længere fremme end bilerne.

Det betyder, at en del bilister overser – eller glemmer – at en cykel er inde i rundkørslen. I de fleste tilfælde redder bilisten situationen ved en hård opbremsning. Men ikke altid.

»Jeg vil for en god ordens skyld pointere, at jeg altid orienterer mig, bruger de ”to sekunder ekstra”, bærer refleksvest og – foruden de lovpligtige lys og reflekser på cyklen for ekstra synlighed i denne rundkørsel – har jeg monteret blinkende lygter på siden, der peger vinkelret ud mod trafikken. Men det har tydeligvis ingen virkning,« sukker Sebastian Hvermand.

Cykelsti og bilernes bane ligger langt fra hinanden i rundkørslen ved politigården, hvor Rosenørnsgade, Udbyhøjvej, Østervangsvej og Dragonvej mødes. En hæk gør det svært for bilisterne at se henover den til cykelstien. Samtidig fletter cyklerne ind længere henne end bilerne, hvilket gør, at mange bilister ‘glemmer’ at kigge efter cyklerne. Foto: Kian Johansen

Spørger byrådet

Han har rejst sagen i byrådets åbne spørgetid. Her vil forvaltningen og borgmester Torben Hansen (S) give ham svar på de spørgsmål, Sebastian Hvermand har stillet. Men byrådet kan ikke gå direkte ind i sagen under byrådsmødet. Det vil kræve, at en eller flere politikere efterfølgende kræver handling, eller at forvaltningen af sig selv gør noget ved det.

Og det gør kommunen, hvis politikerne prioriterer det i efteråret, forklarer Magnus Vilstrup Andersen, der er sektionsleder for Veje og Trafik i Randers Kommune.

»Vi er opmærksom på rundkørslen, og den er udpeget til at komme med i den trafiksikkerhedsplan, vi er ved at udarbejde. Med mere end fem uheld i løbet af de seneste fem år ligger den langt oppe på listen,« siger Magnus Vilstrup Andersen.

Trafiksikkerhedsplanen skal præsenteres for politikerne til efteråret. Her skal byrødderne så politisk prioritere, hvilke trafikpunkter de vil bruge penge på at gøre mere trafiksikre.

Sebastian Hvermands spørgsmål til politikerne

Har I tænkt jer at gøre noget ved det åbenlyse problem?

Hvis ja, hvilken løsning vil i vælge og hvad er tidshorisonten?

Hvis nej: Hvem af jer tør så dagligt sende jer selv og jeres kære afsted på strækningen i myldretiden?

Hvad er det acceptable antal kvæstede/dræbte cyklister på det pågældende sted?

Hvis tallet er 0, hvorfor vil I så ikke gøre noget ved problemet?

Fjern hækken

Sebastian Hvermand foreslår, at man på den korte bane fjerner hækken, hvilket vil øge udsynet til cyklisternes indkørsel. En langtidsholdbar løsning på problemet vil være, at cyklisterne ledes ind sammen med bilisterne fra Rosenørnsgade/Udbyhøjvej, mener han. Ligesom det sker ved de andre indkørsler til rundkørslen, så de følger trafikken rundt og ikke kommer ind fra siden midt imellem bilisternes indkørsel og udkørsel.

»Vi har endnu ikke udpeget løsningerne i rundkørslen. Jeg vil bare pointere, at det ikke er gratis. Umiddelbart virker det, som om der er en let løsning. Men når vi skal til at fjerne kantstene, belægning og asfalt, lægge nyt stabilgrus og etablere en mulig ny linjeføring, så koster det. Det er ofte ved den slags opgaver inde midt i en by, at vi finder mange overraskelser i jorden, selvom vi også tror, at det er en let opgave. Det kan være, vi finder ledninger og murrester eller noget andet, der ikke er kortlagt,« siger Magnus Vilstrup Andersen og tilføjer:

»Ofte er det næsten billigere at anlægge en helt ny cykelsti i åbent land, end det er at forandre et lille stykke cykelsti inde i Randers by.«

Byrådsmødet finder først sted mandag aften og vi ved derfor endnu ikke, hvad der er blevet sagt under byrådsmødet.