Nyheden om at virksomheden Advanced Surface Plating flytter til Randers kan være første bølge af en ny slags virksomheder i Randers.

»Det her kan betyde, at endnu flere virksomheder indenfor energisektoren flytter til Randers Havn,« lyder forudsigelsen fra Daniel Madié, der er formand for havnebestyrelsen i Randers Havn.

Erhvervsministeriet har netop støttet virksomheden Advanced Surface Plating med over 35 millioner kroner. Firmaet har meldt ud, at det vil etablere sig på Randers Havn, og at det kommer til at betyde op til 80 nye arbejdspladser i Randers Kommune.

Men det er kun første bølge, håber Daniel Madié.

»Vi har ført forhandlinger med flere danske og udenlandske virksomheder, og jeg kan bekræfte, at vi har haft interesse fra et stort tysk firma, som er interesseret i at flytte til Randers Havn indenfor de næste fem år. Mere kan jeg ikke sige.«

Er det indenfor samme branche som Advanced Surface Plating?

»De nye henvendelser kommer primært fra såkaldte miljø- og energivirksomheder. Men de kommer ikke i morgen. Det er længerevarende forhandlinger, ligesom det har været med Advanced Surface Plating.«

Klynge på Randers Havn

»Indenfor en kort årrække forudser jeg, at der vil etablere sig en række energivirksomheder i en klynge på Randers Havn. Fælles vil være, at de har en interesse i at samarbejde og eventuelt være en del af en fælles forarbejdningskæde. Vi har allerede Plastcon, der forarbejder genbrugsplast til olie,« pointerer Daniel Madié.

Han tilføjer:

»Vi har faciliteter i nærheden, der er attraktive for den slags virksomheder. Vandmiljø Randers har brugbart slam fra rensningsanlægget i udkanten af det nye havneareal. 200 meter længere væk ligger genbrugspladsen med alle mulige slags genanvendelige affaldsprodukter. Vi har Verdo, der på sigt skal finde alternative energikilder. Deres infrastruktur ligger stadig i det gamle havneområde, så de skal stadig være i området på en eller anden måde. Og som eksempel har vi DAKA i Assentoft, der har masser af overskudsvarme.«

Endnu et argument er den nye Havnevej, der er ved at blive færdiggjort. Når den står færdig, så vil man anslået kunne nå Randers Havn via E45 på under 10 minutter. Det er godt nyt for lastbiltrafikken over Randers Bro, for derefter vil de fleste vogntog ramme havnen sydfra.

»Det er der altså ikke mange andre havne, der kan præstere. Vi har mange virksomheder, der får store læs materialer sendt til havnen med skib. I Randers pakkes det så om og sendes ud i oplandet i mindre enheder. Det kaldes bulk-trafik, og her er Randers Havn rigtig stor.«

Tanken er, at størstedelen af de virksomheder, der kommer i fremtiden, godt kunne tænkes at etablere forarbejdningsanlæg eller pakkerier i Randers Havn. Og de firmaer findes i forvejen. Blandt andet den norske gødningsproducent Yara, der via skib modtager store mængder gødning, der derefter pakkes om i sække og sendes ud i landet.

Byggeri ved siden af

Endnu et argument for, at Randers Havn på sigt vil være attraktiv for firmaer der leverer byggematerialer, er etableringen af Flodbyen og klimabroen.

»Nogle af vores eksisterende firmaer på havnen skal beslutte, om de skal flytte ud på det nye havneområde, for Randers Kommune har bedt os om at opsige deres lejemål i 2035. Selvfølgelig melder flere af dem ikke ud endnu, hvad de har tænkt sig. Både af hensyn til deres medarbejdere og måske også fordi det endnu ikke er afklaret,« uddyber Daniel Madié.

»Men når vi på et tidspunkt kommer til, at Flodbyen skal bygges og klimabroen skal føre over havneområdet, så er det nærliggende at formode, at flere firmaer der leverer byggematerialer gerne vil ligge tæt på. Det bliver jo kolossale mængder af materialer der skal bruges i masser af år i området lige ved siden af havnen.«