Politik er også fællesskab, grin og løsninger – ikke kun konflikter, hr. redaktør
Lokalredaktøren svarer i bunden af indlægget: »Jeg kritiserer ikke for at nedgøre – men for at tage demokratiet alvorligt.«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Suk! Det var min første tanke, da jeg endnu en gang kunne læse en negativ tirade af mere eller mindre indsigtsfulde facts og holdninger til det politiske system i Danmark, forfattet af vores lokalredaktør.
Senest handlede det om den medlemskrise, som de fleste politiske partier befinder sig i. Tidligere har det handlet om det mistænkelige i at indgå valgforbund, at politikerne inddrager borgerne for lidt, at politikerne inddrager borgerne for meget. Så er politikerne alt for enige i byrådet, og så er det for dårligt, at de melder fra, når de beviseligt er inhabile i en sag. Ja, meget er åbenbart galt!
Som et menneske, der har været engageret i politik i flere år, så bliver jeg ked af den evigt negative vinkel på politiske historier. Der er enkelte undtagelser, der medgiver jeg.
Igennem mit politiske engagement, har jeg lært en masse søde, rare og spændende mennesker at kende fra alle partier, som er aktive her på Djursland.
Som regel har vi det sjovt sammen. Sagen er jo, at vi – uanset partifarve – interesseret os for det samfund, vi har. Vi leder efter årsagen til problemer, vi prøver at finde ideer og løsninger til, hvordan vi kommer videre. Målet er at gøre vores lokalområde til et endnu bedre sted at leve og arbejde i. I mange tilfælde er det ret nemt at udpege problemer, men det virkelig svært at få øje på løsninger – eller endnu vildere: positive visioner for fremtiden!
Jeg kender ingen aktive i de politiske partier, som ikke vildt gerne vil have flere med i samtalen om, hvordan vi kan gøre vores lokale samfund endnu bedre i fremtiden. De fleste politisk aktive – hvis ikke alle – vil meget gerne lytte og have nye synsvinkler og ideer.
Jeg tror, at mange har en vis generthed ved at møde op til et politisk møde eller arrangement, og give sit besyv med. Der tales om ”lav demokratisk selvtillid” – især blandt unge. Mange har simpelthen svært ved at tro på, at deres mening eller ide er vigtig nok. Mange er formentlig også bange for, at de skal være 100% enige i alt, hvad et givent parti står for, for at kunne melde sig ind. Hemmeligheden er, at ingen medlemmer af noget parti er 100% enige i alt. Partier er jo foreninger med en indre debat, der er præget af de medlemmer, der engageret sig.
Jeg drømmer om, at flere får lyst til at deltage i politiske samtaler. At vores demokrati bliver stærkere, bredere og sundere. At det er cool at påtage sig at finde løsninger – også på kedelige problemer. Eller problemer, der ikke kan løses til alles tilfredshed.
Os, der er medlem af et politisk parti, har et stort ansvar for at invitere flere med ind i samtalen. Det ved jeg, at der arbejdes på i flere partier. Her er også en vigtig rolle for vores lokalavis at spille: På med Ja-hatten! Hjælp med at få den demokratiske selvtillid op! Tal det lokale demokrati op!
Lokalredaktøren svarer:
Kære Kari Baklund
Tak for dit indlæg, som jeg har læst med interesse.
Jeg har respekt for, at du oplever mine kommentarer som gennemgående negative, når jeg forholder mig til et politisk tema. Det er dog ikke min hensigt, når jeg skriver mine indlæg.
Du nævner specifikt min kommentar om, at tilslutningen til de politiske partier er faldende og har været det i en årrække. Det vurderer jeg som et væsentligt demokratisk problem.
Som lokalformand må du også mene, at det er problematisk, at færre ønsker at engagere sig i et politisk parti, når hele vores parlamentariske demokrati er baseret på de politiske partier, selv om de ikke nævnes i Grundloven.
Du nævner desuden en række andre emner, blandt andet valgforbund ved KV25. Jeg stiller spørgsmålet, hvordan det kan være forkert at diskutere valgforbundet mellem Det Radikale Venstre og Konservative og de konsekvenser, det har. Jeg ved ikke, om I internt har drøftet dette.
Det er også værd at bemærke, at Din Avis havde en klar dagsorden for KV25: At flere vælgere skulle stemme end ved sidste valg.
Det lykkedes, og det tager jeg ikke æren for. Men en ny måde at afholde vælgermøder på, i form af kaffemøder hos borgerne, var vores bidrag til at flytte debatten ud i kommunens mindre bysamfund.
Jeg har tidligere rost de borgere, der stiller op til kommunalvalg på lederplads, så jeg kan ikke genkende, at min tone skulle være ensidigt negativ.
Det må være legitimt at påpege fejl og mangler i et demokrati.
Et af demokratiets vigtigste kendetegn er retten til uenighed. Verden over, også i vores egen andedam, ser vi mennesker, der ikke vil anerkende dette, men hvorfor bliver mennesker illiberale og foragter demokratiet?
Jeg tror, en forklaring er, at den, der føler sig latterliggjort, ikke søger dialog, men beskyttelse.
Og Ikke nødvendigvis hos den mest sympatiske kandidat, men hos den, der slår igen.